Om att följa sina fäders spår


Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag inse hur lik jag är mina föräldrar. Hur jag omedvetet följer deras fotspår och vägar i livet. På mitt eget vis, i en annan tid, ett annat liv. Vi är så olika, unika, men så fundamentalt lika. Det fanns en tid då jag skulle avfyrat raka högrar åt alla håll om man påstått jag var lik min mor. Idag vet jag bättre. Idag vet jag att de likheter jag har med mina föräldrar oftast är likheter att bära med huvudet högt.

För varje ny berättelse, varje ny betraktelse finner jag nya likheter. Och det ger mig hopp. För de fick varandra till slut. Varandra och det liv de tillsammans byggde upp, trots alla de motgångar de mött. Och kanske är de inte perfekta. Kanske är deras liv och allt de har i andras ögon föga värt. Men de fick varandra och mer kärlek än många andra. Så det ger mig hopp. Kanske faller inte äpplet långt från trädet trots allt. På gott och ont.

Var det möjligt för dom måste det vara möjligt för mig. Så jag hoppas. Att en dag få sitta gråhårig vid hans sida igen och veta säkert han är min.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Om att följa sina fäders spår

  1. När man är yngre är det hemskt att ens tänka sig att bli som eller vara lik sina föräldrar. Och jag kan än idag förstå tanken. I alla fall lite. Jag kan även se att jag har starka likheter med min mamma. En liten del av mig vill kura ihop sig runt svåra konvulsioner av tanken medan den större delen inser att lik inte innebär kopia. Jag har detta arv men jag gör vad jag vill med det. Jag tar till mig de bra sakerna och vägrar låta de mindre bra få fäste. Det blir bra i slutändan. 🙂

  2. Jag vet, det är hemskt att inse det där 😛

Kommentera

