How could you be so heartless


– Ni är så kalla, ni kvinnor. Så jävla hjärtlösa, säger han med grumlig blick. Och ser menande på mig. Bästa vännen till han det var så svårt med ser på mig och kallar mig hjärtlös. Jag vet inte varför eller vad det är med det ögonblicket som sårar mig så. Är det vetskapen om hans vetskap om hur mycket jag lät mig bli trampad på? Det faktum att han mer än en gång sett tårarna rinna nedför mina kinder och sagt till mig jag borde vända om och gå, för att sedan när jag väl går kalla mig hjärtlös? Eller är det bara min egen självbilds sårade stolthet? Jag kan inte sätta fingret på det, så där och då ler jag bara. Ursäktar det med att han är nybliven singel och har ett brustet hjärta.

Men jag kan inte sluta tänka på det. Hör ordet hjärtlös om och om igen, som en sönderrepad skiva i mitt huvud, och undrar om det är så man ser mig. Om det är så man ser mig, betyder det att det är sådan jag är?

Funkar det inte så funkar det inte. Ibland måste man helt enkelt acceptera det, säger hon och ler. Amerikanskan ser menande på mig med klara, bruna ögon. Vi har aldrig varit goda vänner, men jag tror att hon förstår. Tror att hon nog sett mer än vi alla trott där hon funnits så nära, men aldrig mitt i.

Egentligen vet jag inte varför jag tar åt mig så. Varför jag inte kan släppa det när någon kallar mig hjärtlös. Kanske för att det är första gången. Och kanske för att mitt samvete under åren samlat på sig så mycket svärta från alla de sprickor i hjärtan jag skapat. Jag är inte blind. Inte omedveten om att där funnits människor vars hjärtan jag krossat. För att få behålla mitt eget hjärta vid liv. Men inte en enda gång, hur illa man än behandlat mig, har jag sårat någon utan att själv känna smärta. Så nej, jag kan nog inte vara så hjärtlös ändå. Har nog aldrig varit särskilt kall, ens när det sett så ut.

Så varför gör det så ont att bli sedd som hjärtlös av någon som inte känner mig? 

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “How could you be so heartless

  1. Anna

    Att han sa så där har inte ett dugg med dig att göra, men allt med honom. Som du skriver, han är nybliven singel med brustet hjärta och det är lättast att döma och dra alla över samma kam när man själv mår dåligt för allt är bara piss ändå och det finns ingen ork i världen att ta in något positivt. Just nu finns bara hans smärta och det är en kvinna som orsakat den. Det går över så småningom, och han kommer att förstå så småningom. Han vet ju egentligen hur det ligger till.

  2. Min älskade Hermanita – du är den MINST hjärtlösa människa som finns! Du har det största hjärtat, och den som säger någonting annat känner inte dig. Så ÄR det. Det vet du. Bästa bästa Fariahn. Kärlek!

  3. Christel

    Jag tror inte heller att det beror på dig. Han har ont och just nu är alla kvinnor hemska i hans värld. Det är synd, särskilt som det går ut över dig. Men låt det inte förstöra dig, sträck på ryggen och var precis så stolt som du borde vara.
    Kram!

Kommentera

