‘We say we waste time, but that is impossible. We waste ourselves.’


Det är märkligt hur tiden aldrig låter en komma undan sådant man flyr. Märkligt hur lite tid kan få en att förstå sådant man tidigare inte förstått och se sådant man tidigare varit blind för. Förr eller senare kommer allt ikapp en. Ibland sakta, liksom smygandes. Andra gånger hårt och obevekeligt, som ett slag mot magen. Så blir man slagen till marken på en hundradels sekund. Ibland kommer de som en befrielse, insikterna. Liksom en välsignelse från ovan. Andra gånger får man kämpa för sitt liv för att hålla huvudet ovanför vattenytan. Liksom i den kallaste av isvakar. För sanningen har många ansikten. Kan både fria och fälla, ibland på en och samma gång. Och det är då dom uppstår – tvivlen. Det är då man inte vet vilken fot man ska stå på – för ingen av dom känns stadiga nog och marken under en sviktar.

Jag skriver i gåtor, jag vet. Men det är så det måste vara nu. När jag inte vet vart jag ska vända mig eller sätta ned min fot. Jag behöver tid att finna det igen. Tron. Övertygelsen. Mig. Jag måste erkänna jag förlorade mig någonstans på vägen. Bara lite, men lite kan vara tillräckligt för att rubba.

Ja, det är märkligt det där med hur tiden fungerar. Och det där med hur distans påverkar. Hur den förändrar, förstärker, försvagar. Hur den öppnar upp och stänger ned. Och hur sanningar alltid kommer ikapp en till slut.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “‘We say we waste time, but that is impossible. We waste ourselves.’

  1. Så klokt. Så sant. Så rätt in i hjärtat.
    Ibland är det som att läsa mina egna tankar och känslor när jag kommer till dig.

    Jag hoppas att både tid och hjärta kommer ge dig svaren du söker och leda dig rätt snart.
    Kram

Kommentera

