Om främlingar & blyga små band


Och jag finner mig stanna uppe långt inåt småtimmarna. Vi skrattar och berättar och jag tröstar den människa som för bara ett dygn sedan var mig en total främling. En total främling som råkade hamna vid skrivbordet bredvid mitt. Som tog mig under sina vingar en förvirrande dag på ett nytt jobb. Och jag tittar på honom med nyfiken blick. Undrar vad det är som gör att jag sitter här nu. I mörkret, i natten och pratar med honom via skärmar. Vad det är som får mitt hjärta att blöda när han berättar att han just samma kväll brutit med flickan han älskar. Flickan i Australien som just varit orsaken till att han lagt hela sin lön på flygbiljetter till sommaren. Och vi skrattar högt åt livets ironi tills vi nästan gråter.

Vad det än är så är det något väldigt fint med det hela. Att två för varandra nästan okända människor ändå kan ge den andre något. Att det ibland bara räcker att sträcka ut en tröstande hand. Dela med sig och visa omtänksamhet. Och jag ser honom titta på mig med glansiga ögon. Tacka mig för att jag lyssnat trots att vi inte känner varandra. För att jag lånat honom styrka och fått honom att skratta. Det är så fint att hela mitt bröst fylls av värme. Glädje. Medkänsla.

Det är då det knyts. Det där lilla, blyga bandet som inte riktigt går att förklara men som jag vet betyder att från och med nu kommer jag aldrig riktigt sluta bry mig. Och kanske är det fånigt. Dumt och banalt. Men dom där små banden förgyller mitt liv. Dom där små banden ger regnbågar färg.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Om främlingar & blyga små band

  1. Jag tror på devisen att en främlig bara är en vän du ännu inte mött. De där banden är så otroligt viktiga och de förgyller i alla fall min värld var gång ändarna hittar varandra och gör den där lilla dansen innan de knyts ihop. 🙂

    • 🙂 Precis så. Det är det som är så ofantligt fint med att hela tiden få möjligheter att lära känna nya människor, ie vänner man ännu inte mött men som bara gått o väntat på att man ska stöta på varandra.

  2. Det är ju en otrolig lyx att få känna att man aldrig kommer sluta bra sig igen. Egentligen.

  3. Det är inte fånigt. Det är inte dumt. Det är inte banalt. Det är fint. Det är vackert. Du är en bra människa!

  4. Anne

    Du skriver så vackert att du tar andan ur mig. Det här var dagens finaste, tack för att du delar med dig!

  5. Janet

    Och det är rader som detta som får mig att inse varför mitt hjärta bara smälter för ditt hjärta och väsen. När du häller ut dina tankar, känslor, drömmar, förhoppningar, insikter och underbart vackra och stora hjärta på ett vitt ark.
    Och jag läser och känner något inom mig ta glädjeskutt över förundran och det hopp det inger mig att inse att det finns människor som du. Någon som du. Här i vår värld.

    Simply amazing är vad du är! 🙂

    • Åmensötodå! Dina kommentarer gör mig alltid så jäkla glad – och det där var verkligen precis vad jag behövde höra just nu! Kärlek!

Kommentera

