Om tårar i förväg


Han frågar mig tyst i natten. Om jag inte tycker det är jobbigt att allting snart är på riktigt. Överallt försvinner saker från de kvadratmeter vi delat och för varje lampa, varje bok, blir jag tystare. Och jag tänker flyktigt på alla de tårar och den förtvivlan som härjat i min kropp och inser att jag nog alltid varit en sådan som sörjer de största sorgerna i förväg. Att det är därför tårarna aldrig tar slut när de väl kommer. Och att det är därför tårarna sällan besöker mig när de väl torkat. Att jag är en sådan som gråter ur mig allt som finns för att kunna fortsätta framåt sedan.

Och jag blir nästan rädd att det är därför han ibland tycks tro jag tar lätt på det här. För att mitt huvud hela tiden strävar framåt. För att självbevarelsedriften är så stark att den inte låter mig dröja kvar i allt det mörka längre än jag klarar av. Jag har alltid sörjt i förväg. Alltid behövt förändring för att stå ut. Men aldrig älskat mindre. Aldrig fördenskull älskat mindre.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Om tårar i förväg

  1. Älskade du.. det är klart att han förstår att du inte tar lätt på det. Tårar är inte ett mått på hur mycket man sörjer.. bara för att man gråter mer behöver inte betyda att man sörjer mer.

    Kan jag göra något? Jag önskar att jag kunde göra något…

    Kramar

  2. oj jäklar vad fint du skriver!

  3. Kära du.. jag tror nog att han vet att du tar allt annat än lätt på detta. Bara för att man inte gråter floder då man borde gråta floder betyder inte att det inte känns, ibland så tar bara tårarna slut för en kort period.
    Summa summarum alltså: Bara för att man inte gråter betyder inte att man inte är mindre ledsen.
    (Ja, jag är trött i nöten men jag tror att kärnan i budskapet går fram ändå.)

    Stora stora kramar till dig

  4. Alla sörjer på olika sätt, på sitt eget unika vis. Ditt är inte sämre, bara svårt för någon som sörjer annorlunda att förstå. Du är en varm, godhjärtad människa med mycket kärlek inom dig. Jag är säker på att han redan vet det, att ha känner dig tillräckligt för att veta att du inte tar lätt på detta. ♥
    Kram

    • Ja, det är väl så att vi sörjer på olika sätt, precis som vi gör allting annat på olika sätt. Och jag hoppas han vet det, nånstans därinne.
      Tack 🙂 Kram

  5. DÄR var mina kommentarer. Haha!
    Trodde ett tag att jag hade drömt att jag hade kommenterat så jag kommenterade igen.

    Kram fina du

    • Hahaha 🙂 Märkte det fanns dubbla! Men ja, nu vet jag vart dom tog vägen – och gissa om jag blev glad när jag hittade 13 kommentarer gömda bland all skräppost såhär en helt vanlig tisdag 😉

Kommentera

