Att finna en tvillingsjäl


Det är något med hennes stora, vackra ögon och smittande leende som får mig att känna mig alldeles varm inombords. Eller kanske är det sättet hon skrattar på när vi pratar i telefon. Jag svär hennes skratt får solen att lysa. Eller det är kanske hennes subjektiva objektivitet när hon låter mig ventilera. Sättet på vilket hon säger precis vad hon tänker och samtidigt befriar mina egna tankar som annars inte vågar sig ut. Kanske är det för att det känns som om hon funnits i mitt liv så länge jag levt, trots att vi mötts färre gånger än jag har fingrar på min hand. Vad det än är, så måste det vara såhär det känns. Kärlek vid första ögonkastet. Att finna en tvillingsjäl.

Jag tänker på det när vi sitter där bland klirrande vinglas och salongsberusade män som pratar husmanskost och delar ut nummer. Hon konverserar artigt men jag kan se ryckningarna i mungipan. Själv är jag hopplöst hopplös på att hejda mitt skratt och gömmer mig bakom min stora blå halsduk. Och vi går skrattandes därifrån, arm i arm, över de belysta gatorna. Jag tänker det är precis vad jag behöver nu. Vin, skratt, värme, vänskap…Och oändliga konversationer. Vi utbyter tankar, musik och tidsmaskiner över en flaska och inte ens när jag känner hur mina ögon tåras eller hör min röst bli grumlig, känns det jobbigt. Snarare känns det som en befrielse. Att sitta sådär i stockholmsnatten och inte rädas ord som letar sig ut ur gömmor. Att få känna sig så liten och svag och ändå så stark. Vilse, men helrätt.

Fantastiska människa. Hermana. Jag är så glad jag mött dig.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Att finna en tvillingsjäl

  1. Älskade FINASTE du, mina ögon tåras när jag läser dina ord – som vanligt trollbinder du med din enastående förmåga att klä ord med kärlek. Underbart var det igår, att sitta där och lyssna och prata och skratta och fnissa – som om vi aldrig gjort något annat än att dela våra livserfarenheter och tankar med varandra. Snart igen, hermanita – du är helt enkelt så jävla underbar! PUSS!!

Kommentera

