Om att vara liten


– Oj.. Du är visst liten idag.. säger han och stryker mig över håret. Kan höra det lilla leendet på hans läppar när jag med ansiktet begravt mot hans tröja nickar. Ja, jag känner mig liten idag, konstaterar jag för mig själv och sväljer gråten. Och jag vet inte om det är för den grå intigheten eller för att det är fel tid på månaden eller för att jag insett att jag kommer behöva ge upp mina flykter till stall och häst eller för att jag är alldeles för fattig för att köpa vin.. Men jag känner mig så obeskrivligt liten idag. Som teskedsgumman. Eller Nils Karlsson Pyssling.

När jag ändå står där, med huvudet mot hans tröja, tänker jag att min tur mitt i all otur varit stor. För trots att det inte gått som jag väntat mig, trots att jag krånglar och just nu mitt i all oro inte är mitt bästa jag, så är han fantastisk. Och jag vet egentligen inte vad jag hade trott, för han kan väl inte vara annat. Jag är glad vi fortfarande kan skratta ihop. Jag är glad att jag i en så fantastisk person, fann en så oumbärlig vän.

Och jag är så glad och så ledsen och så allt på en och samma gång att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Om att vara liten

  1. I allt det mänskliga som vi är så är det ibland just de ögonblicken när vi bara får vara oss själva tryggt och kärleksfullt hos någon annan som är vackrast.

  2. Jag har haft många såna stunder de senaste dagarna, där jag inte vet om jag vill skratta eller gråta, för jag är glad och ledsen på samma gång. Och liten. Jag har också en varm tröja att krypa in i, och han smeker min rygg och jag får vara liten hos honom.

Kommentera

