Om lek och fristäder


Jag tillbringar dagarna lekandes. Och liggandes på golvet framför föreläsare som talar om vikten av fantasi och humor. Vi klär ut oss till gamla ekar och giraffer som heter Hasse, sveper in oss i glittriga tyger och berättar sagor som minner om barndomen. Glittrande ögon, pärlande skratt. Varma leenden och öppen nyfikenhet.

Och jag tänker jag har tur. Som mitt i allt det svåra ändå hittat rätt på något sätt. Som funnit någon form av fristad. Som kan hänge mig åt dagdrömmar, fantasier och lek på skoltid. Som funnit vänner som med ett flyktigt ögonkast ser att allt jag behöver är en kram. Som vet bättre än att fråga för mycket och som drivs av samma krafter som jag. Som förstår hur lätt, men svårt, det är att slitas mellan viljor och drömmar som i nuläget inte är riktigt kompatibla. Vi är alla likadana där. Känslomänniskor i ett ständigt sökande. Vi vill ha fasta punkter, men inte förlora friheten. Vi vill ha outsinlig glädje och klarhet, men drivs samtidigt av djupa sorger och förvirring. Vi begär ingenting, men vill ha allt.

Allting är så lätt. Allting är så svårt. I min fristad försvinner allt. Och även stora barn behöver leka.

 

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Om lek och fristäder

  1. Begär ingenting, men vill ha allt. Dagens sanning. Tack för stunden av insikt.

  2. Underbart skrivet om en underbar plats 🙂
    Jag sällar mig till den där skaran av människor också.

  3. Så sant vännen. Vi känslomänniskor.. Vi är rätt speciella att leva med haha 🙂 Men jag är glad för att du skriver, trots vad du går igenom. Du är stark. Du är bra. Och jag tror på dig!

    Tack för att du är du 🙂 Bamsekramar

  4. Pingback: Att finna en tvillingsjäl | I think it's a Rainbow

Kommentera

