Tvättmedel


Och plötsligt från ingenstans går jag in i en doftvägg som luktar tvättmedel. Jag kan inte riktigt förklara varför jag får impulsen att stanna upp, dra in doften djupt ner i lungorna och le. Eller varför just den doften tar mig flera år tillbaks, till min första egna lägenhet. Kanske var det för att jag såg tvättstugan som någon slags fristad. För att tiden stannade upp. Och för att maskinernas konstanta brummande och värmen de gav ifrån sig, på något sätt skänkte mig trygghet. För att problemen inte fick plats bland maskiner och kläder och sköljmedel. Och kanske för att doften av nytvättat alltid fått mig att osökt tänka på min mormor, vars hobby var att stryka kläder.

Ännu märkligare är den plötsliga känsla av tomhet som smyger sig på när jag går därifrån. När jag inte längre känner doften blir jag med ens medveten om oron som gnager i min kropp. För det är svårt att glömma bort att man inte har någonstans att ta vägen. Att det bara är en fråga om tid. Och det är särskilt svårt att glömma när pengarna inte finns. Pengar som är så obetydligt. I den här världen verkar dom betyda allt. Och den här gången kan jag inte fly till mina spanska öar när det ekonomiska inte fungerar. Jag har sådant som håller mig kvar nu. Bunden.

Det skrämmer mig…

15 kommentarer

Filed under Uncategorized

15 responses to “Tvättmedel

  1. åh jag vet.. Jag är precis likadan. Förut har jag flyttat, eller rättare sagt flytt, när jag inte velat vara kvar. Så kom jag hit till stockholm och har nog aldrig känt mig mer fast – även om jag vill fly. Pengar, arbete, studier.. Det är ingen lätt match. Och pengarna, jag hatar dem men är beroende utav dem. Är också i behov utav en riktig bostad..

    Som att man behöver mer tyngd på axlarna liksom?

    Tänker på dig. Jag önskar dig verkligen allt det bästa ❤

    KRAMAR

  2. She

    Jag älskar doften av tvättmedel!!! Doften av nytvättat gör nåt magiskt med själen min … vet inte vad, bara att jag blir glad! 🙂

    .. honey-bump … tänker på dig … och kramar om dig hårt & länge i mina tankar just nu …

  3. Nicka

    åååå… Jag vill verkligen inte läsa detta! Jag blir ledsen, jag blir helt förtvivlad! Jag vill att du ska må bra, det kommer du att göra snart!

  4. himla bra skrivet, det måste jag säga.

  5. Varmaste kramar till dig vildängel med förhoppning om att lösningarna snart kommer finnas inom räckhåll.

  6. Jag tänker på dig. Önskar dig det bästa. Jag är glad att det ändå finns något som får dig att le just nu, oavsett hur trivialt det är. ♥

  7. Pingback: Om att turas om med vuxenpoängen | I think it's a Rainbow

Kommentera

