Om veckan som gått


Det är märkligt hur fort det går att trubbas av. Hur fort det går att lära sig tänka bort, bara där inte finns för mycket som påminner. Ja.. Jag har flytt. Bort från lägenheten, bort från alla gemensamma saker och bort från honom. Nästan hela helgen har jag låtit andra ta hand om mig. Man har stoppat om mig och lagat min mat. Strukit mitt hår och torkat mina tårar. Lockat till skratt och tagit sig tid att lyssna. Och jag har funnit mig i det mesta. Bara jag slipper tänka för mycket. För jag är så trött på att gråta mig till sömns. Trött på att inte kunna hindra att tårar faller så fort någon rör vid mig och trött på att gråta så fort ord misstolkas. Och jag är så trött på att sitta instängd och känna som om världen stannat upp och någon dött och inte veta vad jag ska göra av mig själv eller vart jag ska ta vägen.

Veckan som gått har varit överjävlig. Märklig och en ständig berg-och-dalbana. Och nu är jag så trött att tårarna inte orkar sig ut längre. Jag orkar inte bli arg eller ledsen eller känna särskilt mycket överhuvudtaget. Orkar inte vara sönderstressad över att allt den senaste veckan gått fel. Och då blir jag sådan här. Avtrubbad. Jag nickar och ler och rör mig. Egentligen kunde jag inte bry mig mindre om någonting just nu. Men det funkar inte. Måste hitta bostad. Måste plugga. Måste måste måste…

Måste finna ork.

22 kommentarer

Filed under Uncategorized

22 responses to “Om veckan som gått

  1. ”The trick is to keep breathing…”

    Andas. Drick vatten för att kompensera för alla tårar. Kicka upp dig själv ur sängen på morgonen även om allt du vill göra är att ligga kvar där och bara vara. Låt de nära ta hand om dig men se till att kunna vara själv om du skulle vilja. Fortsätt med vardagen och allt vad det innebär med plugg och socialt umgänge med mera. Tillvaron balanseras upp tillsist.

    Låt dig sörja, men fastna inte däri.

  2. Finaste.
    Hjärta och själ både viskar och skriker sanningar där inuti oavsett hur hårt vi försöker förtränga,fly eller klara av alla måsten.

    Ibland skulle det nog vara bättre om vi aktivt gick in just för att sörja oss själva eller någon annan och allt som inte blev som vi drömde,längtade efter,önskade eller ville. För att sedan kunna ge oss själva lite förståelse,acceptans,förlåtelse,nya insikter och kärlek och därefter lättare kunna fortsätta framåt med nya krafter,glädje och tro på oss själva,kärleken och framtiden.

    Men överlevnadsinstinkten säger ju oftast att det är farligt att känna efter och ge utlopp. Eftersom det gör så ont. Sådär så man tror man går sönder. Eller dör lite grann. Och man försöker ju bara förtvivlat överleva.

    Och det är stunder som denna som man önskar att det gick att ta bort eller överta någon annans smärta eller kamp. Men det går ju liksom inte.
    Allt jag kan göra är att sända dig lite kärlek här cybervägen.
    Och hoppas att dagen med svar,lösningar,möjligheter och framförallt en himla massa kärlek är här snart.

  3. Jag har fan inget bra råd..
    Det gör mig ont att läsa och jag önskar att det fanns något jag kunde säga eller göra för att göra saker och ting bättre.

    Gråt. Att gråta är det bästa rådet jag kan ge. Gråt helar och renar på något sätt.

    Stora kramar

  4. Fy! Jag vet hur det känns. Jag LOVAR att det går över.

    Mängder av kramar

  5. Jag skriver som du skrev till mig när jag befann mig på samma plats som du gör nu, att jag önskar jag kunde säga eller göra något för att lindra din smärta. Men det går ju inte. Jag kan bara säga att du är en dyrbar skatt, och en dag kommer all smärta, alla uppoffringar, alla tester och tunga strider få en mening. En dag kommer allt falla på plats och du kommer förstå varför du varit tvungen att gå igenom allt. Jag kan inte säga när den dagen kommer, men jag kan säga att den gör det. Det måste den göra. Det låter flummigt, men jag är en av dem som tror på en orubblig balans i universum. Jag måste tro. Annars finns det liksom ingen mening med allt. Och jag tror inte universum skulle glömma en sån ädelsten som du. Även om prövningarna känns en övermäktig ibland, så är jag övertygad om att det finns en mening med dem. Känner att jag upprepar mig, men vill bara skicka all energi jag kan komma på till dig i denna svåra stund. Det jag försöker säga är nog bara; Have faith. Försök vila lite i tanken på att det finns en mening med allt. Jag vet att det är en klen tröst när man drunknar i smärta, men det är nog det bästa jag kan komma på att säga. Det är okej att ha ont, att känna sorg eller tomhet. Det är okej att inte orka bry sig. Ingen kan ta ifrån dig dina känslor eller förvänta sig att du ska skjuta dem åt sidan. Det ska du inte begära av dig själv heller. ❤

    • Vet du… Det där är så väldigt skönt att höra. Det är lite så jag ser på livet och universum också – men det där med att komma ihåg det är bara lite svårare när man befinner sig där jag befinner mig nu. Men det vet du ju säkert.

      Tack fina du för att du tar dig sån tid och för att du överöser mig med så mycket omtanke. Det betyder mycket. Kramar!

      • Jo.. Det är ju det jag vet.. Tyvärr..

        Jag är glad att mina ord kan göra någon nytta, det är ju trots allt det ord är till för – att göra skillnad. De kostar inget. Jag känner igen mig läskigt mycket i allt du skriver, och jag känner med dig mer än du kan ana. Så det minsta jag kan göra är ju att ge dig mina ord och tankar, när du har delat med dig så frikostigt av dina! Så det är du som ska ha tack, för många timmars läsning och allt som dina ord väckt inom mig längs vägen. Om mina ord och erfarenheter på något sätt kan hjälpa eller betyda något för någon annan så är ingen gladare än jag för det. Vad är det annars för vits med livets långa skola, om man inte kan hjälpa någon på vägen..? Kramar!

      • Du är en klok en du 🙂 ❤ Kärlek

  6. Finner liksom inte ord. Ni gav mig hopp. Att den där fina, rena och äkta kärleken finns. Vad ska jag nu tro på 😦
    Och du vännen… eller ni båda… så jobbigt och smärtsamt.

    Vet att det gör ont, men vet också att det kommer en solig dag igen. Men det måste få göra ont klart först. Hoppas det går fort!

    Hundra kramar!

    • Du ska fortsätta tro på den. Den fina, rena och äkta kärleken. För den finns. Det lovar jag dig. Men tror man inte på den, så försvinner den så småningom. Som allting annat människor slutar tro på. Så TRO.

      Kram på dig!

  7. Total tystnad.

    Kan bara påminna dig om att du har min mail, om du behöver en tom sida att tala till…

  8. Sötaste, nu tänker jag maila dig för detta duger inte. Jag kan inte lista ut vad som gick fel i er fairytale. Men det spelar egentligen ingen roll för viktigast är ju hur du mår. Och det verkar inte vara toppen.

    Råd har jag inte så många, bara vetskapen om att This Too Shall Pass. Men det är fjuttigt i sammanhanget.

    KRAMAR

    • Jag är inte säker på att jag riktigt vet heller.. Men ja.. this too shall past. Det gör det alltid. Klen tröst just nu, men det är ändå en viss tröst. Tack för omtanken. Kram på dig!

  9. ”I didn’t realize there were two broken hearts in my closet”

    Jag läser, känner och tänker att vi är någostans ute på samma vindlande mörka hav i en liten liten eka. Jag hoppas det blir ljust snart.

    kram

    • Åh, du oxå?
      Jag hoppas det lättar på båda våra himlar snart. Stora kramar!

      • Sandy

        Jag med,
        och det är nattsvart.
        Jag brottas med svek och svallande känslor som går från noll till hundra flera gånger om dagen. Däremellan är jag mest ledsen men kämpar allt vad jag kan för att komma iland igen. Med huvudet högt.

        Ditt senaste hjälpte mig en liten bit på traven 🙂
        Kramkram

      • 🙂 Bara glad om jag kan hjälpa till lite. Jag förstår det är tungt nu, att känslorna svallar och att det är mycket att brottas med. Men du, du klarar det. Det vet jag. Med huvudet högt och allt. Det tar lite tid ibland bara.
        Kramar

Kommentera

