Om skollängtan


En hel vecka kvar. Det där med långa lov har aldrig riktigt varit min grej. Alla tycks försvinna då, åt alla håll. Och jag saknar gemenskapen, timmarna av onödigheter och sällskap med likasinnade. Det är därför skolan oftast varit en välsignelse för mig. En plats där vi alla varit samlade. Jag känner likadant nu, som jag gjorde på julloven förr. Den första veckan är underbar – efter den där sista stressen innan julen. Men så småningom blir jag rastlös. Uttråkad. Jag är likadan oavsett vad det gäller. Har alltid blivit lika rastlös och uttråkad efter en tid. Så det handlar alltid om tid.

Just nu vill jag bara tillbaks. Vill att mina vänner ska sluta jobba, sluta hälsa på släktingar vid världens ände, sluta gå i ide och sluta åka till fjällen. Jag vill tillbaks till skolan. Tillbaks till gemenskap och kafferaster och studiecirklar i biblioteket och studentpubar och jam-sessioner i tomma musiksalar. Om dryga två veckor är den här kursen över. Vi sprids igen. Konstfack. Musikakademin. Tillbaks till dramasalen… Jag skulle ljuga om jag sade att separationsångesten inte redan gripit tag i mig. Även om jag vet att framtidens terminer kommer bringa oss samman igen. Det är bara det att tanken på en vår utan de fina vänner jag funnit gör mig något ledsen.

Och därför vill jag tillbaks. Jag vill kramas och utbrista det här lovet känts som hundra år. Vill skratta åt pinsamheter och klaga över kurslitteraturen. Vill muttra över rykande koppar och sucka över bristen på självdisciplin. Mest av allt vill jag bara vara. Sitta i mitten av den grupp jag vuxit in i under den höst som gått och bara sucka över hur fint det är. Att bara höra hemma. I mitten. Med människor som byggt bon i ens hjärta.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Om skollängtan

  1. S

    Åh! Jag vet precis hur det är! Jag får lite ångest att jag snart kommer sluta skolan och flytta från Lund. (behöver ju kanske inte nämna att jag har 3 terminer kvar.. hehe)
    Medan jag andra dagar bara spyyyyr på hela studentgrejen och vill vara vuxen.
    Åh. dessa dilemman. lika bra att bara gilla läget 🙂

    • Hahaha eller hur! Fast än så länge kan jag nog vara glad över att jag inte spyr helt på studentgrejen, jag älskar att va tillbaks! Och jag vill ALDRIG bli vuxen haha! Ska nog köra en Peter Pan så småningom.. 😉

Kommentera

