Och ännu ett år passerade..


Jag huttrar till och undrar för ett ögonblick vart tiden tog vägen. I bakgrunden hörs en trumpet och skrålandet av Auld Lang Syne. Runt om mig lyses parken och himlen upp av fyrverkerierna. Jag hör skratt. Man kramas och skålar och tar bilder och skrattar lite till. Peruanskan river sönder lappen med sina nedskrivna önskningar. Hennes ögon är glansiga och jag undrar för ett ögonblick om hon tänker börja gråta. Precis som min mor och mina mostrar alltid gjort när klockan slagit tolv, varje nyår i mitt liv. Tiden ja… Vart tog den vägen? Jag svär det var igår jag kom hem från min soliga ö utan en aning om vad jag skulle göra med mig själv. Nu är det över ett år sedan. Och jag förstår inte hur det gick till.

Året som gått har varit ett vändpunkternas år. Det liv jag hittills levt har varit ett vändpunkternas liv. Jag har nog en fäbless för det där med vändningar. Eller kanske snarare en talang för att skruvas i min bana. Ibland tror jag det är utom min kontroll, det där. Att det är genetiskt eller kroniskt. Något som ligger latent i min kropp och det bara handlar om var, när och hur. Det sker alltid förr eller senare. Ibland är det en välsignelse att vara så tvär i mina kast. Så ombytlig. Andra gånger är det ett helvete. Men det händer åtminstone alltid något. Står aldrig riktigt still. Den dag det gör det har jag förmodligen slutat andas.

Och jag vet inte vart jag försöker komma. Tappar ofta bort poänger på vägen, i kurvorna och bakom krönen. Men långt därinne är jag ändå glad. Att jag hunnit med så mycket. Träffat så många människor på min väg som varit mina facklor. Den dagen då nya år slutar ringas in och mina vändningar är över, är det det jag kommer minnas. Facklorna. Och att hur jag än levde mitt liv, så hann jag med det allra viktigaste. Och det, det är en väldigt tröstande tanke.

 

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Och ännu ett år passerade..

  1. Tiden går för fort, så enkelt är det. Men ändå, ibland går den inte tillräckligt fort. En jävulskt klurig paradox det där 😉
    Jag fattar inte heller riktigt vart det senaste året tog vägen :S

    • Jamen eller hur? Det finns inget LAGOM fort liksom. Förstår inte grejen riktigt 😉 Men ja… senaste året måste varit något i särklass. Så fort tror jag aldrig något år har gått!

  2. jaa, tiden går allt för fort ibland. och du skriver så himla bra!

Kommentera

