Om en gitarrist och ett ouppklarat missförstånd


Jag minns det som om det vore igår. Hur jag satt där, oförståendes, framför skärmen. Såg ord efter ord forma meningar som skar som knivar i mitt hjärta. Tryckte på precis rätt knappar. Och jag stod handfallen, med salta droppar mot brännande hud. Gitarristen ville inte längre ha mig i sitt liv. Bryta kontakten, sa han. För att jag – och här var den stora överraskningen – spionerade på hans nya flickvän och honom. Jag förstår än idag inte det där. Hur han kunde välja att tro på en bekants ord, utan att fråga mig. Eller låta mig förklara. Att vem det än var som läst ett alltför överdrivet och ironiskt blogginlägg, helt misstolkat. Inte förstått vad som fanns mellan raderna. Och jag fick aldrig chansen att reda ut missförståndet. Han gav mig aldrig chansen.

Min bästa vän vände mig alltså ryggen. För ja, han var min bästa vän back then. Efter den där tiden då vi inte kunde vara i samma rum, efter uppbrottet. Jag minns fortfarande hur lycklig jag var då. När det var han och jag och vi åkte runt och spelade och sjöng. Repade hemma i hans nya studentlägenhet, festade med gamla vänner, hyrde filmer och pratade om nya flirtar och allting annat som fanns mellan himmel och jord. Som jag älskade honom. Hans blotta närvaro. Hans omtanke och krassa skämt. Han har alltid varit fantastisk. Full av liv och utstrålning. Och det var över honom jag grät där jag satt där i bilen, på väg till flygplatsen och ett nytt liv. Han höll om mig och lovade att alltid finnas där. Han lovade mig att alltid finnas där. Och kanske är det just precis det som än idag ligger och skaver inne i mitt bröst. Ett brutet löfte från en vän jag aldrig trodde skulle överge mig ett par år och en ny flickvän senare.

Ironiskt nog, var det Fyra-mils-killen som tröstade mig den där kvällen. Då Gitarristen sa att där inte fanns plats för mig längre. Hans röst på andra sidan luren dämpade likt Valium. Av alla människor på jorden, Fyra-mils-killen. Ibland tar livet sådana märkliga vändningar..

Jag fick ett livstecken från Gitarristen idag. Och det var inte som jag väntat mig. Inte kallt och kantigt. Inga vassa kanter. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig förresten. Ingenting alls tror jag. Och det är därför jag inte kan somna inatt. För att mitt bröst känns uppslitet och härjat efter allt som hänt. För att orden han sa den kvällen vi bröt, fortfarande gör ont. För att han sårade mig när han vände mig ryggen utan att vilja förstå. För att jag trots allt detta fortfarande saknar honom, hans vänskap, så det värker. Och för att jag i all denna tid burit på minnet med bitterhet och vrede och inte kunnat förlåta. Inte kunnat släppa.

Det är dags nu.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Om en gitarrist och ett ouppklarat missförstånd

  1. Ja, det är dags att gå vidare. Att förlåta är svårt, men att inse att alla gör misstag och gå vidare därifrån är ett lika gott drag. Förlåtet kommer med tiden, när man släppt det som sårat mest.

    Gå vidare. Förlåtet kommer. Man blir gladare då man inte längre bär på gamla oförrätter.
    Kram

    • Ja.. Det är ju så. Somliga svek bara känns mer, blir svårare att släppa helt, än andra. Och jag antar att nånstans måste det ändå ta sin tid. På något sätt måste mina cirklar slutas innan jag kan gå vidare.. och det har den ju gjorts nu.

      Kram och tack för kloka ord

  2. Tänkte bara ramla in och önska dig gott nytt år =) Hoppas du får ett fantastiskt 2011 =)
    Kram!

  3. Jag förstår och känner igen mig så mycket i känslorna du skriver om.
    Oavsett hur jobbigt det är med så mycket hjärta och känslor ibland så är jag iaf ofantligt glad åt den förmågan du har. Och att du delger dem här i de vackraste av ord.

    Jag hoppas att du mår bättre nu och att du och kärleken får en mysig och fin kväll att fira in det kommande året på! 🙂
    Kramar

  4. Pingback: Be-/de-friending | I think it's a Rainbow

  5. Pingback: Om att ge förändring en chans | I think it's a Rainbow

  6. Pingback: Om att återförenas med det förflutna | I think it's a Rainbow

Kommentera

