Om den tiden på året..


Det är den tiden på året. När mörkret faller tidigt och snön ligger glittrande vit i skenet av tända ljus. När dagarna känns korta och tomrummet alldeles för stort. Ibland känns det så längesen. Så väldigt avlägset att minnet nästan bleknar. De stunderna skrämmer mig mer än någonting annat. Och ibland, såsom nu, känns det alldeles för nära. Så nära att om jag bara sträckte ut min hand så skulle jag kunna ta på det. Allting blir så tydligt i eldlågornas sken. Jag har hört dom fördunklar det som annars finns i solljus. För mig påminner de bara om det som blir suddigt när jag kisar mot solen.

Det är den tiden på året. Då jag fylls av tvivel och rastlöshet. Tomrum och svarta hål. Dom slukar mig hel ibland. Slukar ljuset och skratten. Och i periferin kan jag skymta allt det som annars är bra med mig. Och jag skyller på trycket. Skyller på tröttheten och dåliga dagar. Dricker gärna för mycket. Fyller tiden med det som finns. Med så mycket jag kan. Och det är så bitterljuvt det där, att allting jag lyckas fylla timmarna med ändå alltid påminner om det jag försöker fly. Kanske är det för att jag flyr samtidigt som jag vill stanna kvar. Låta det bryta ned mig för att kunna bygga upp på nytt. Som varje år.

Det är den tiden på året. Jag vet jag säger saker jag inte menar. Jag vet jag blir blind. Svår och disträ. Jag vet jag inte är jag, fast jag försöker. Och jag vet att det är svårt att förstå när jag själv inte riktigt gör det. När orden är för små och andrummet känns för litet. För det är så svårt att släppa in nu. Just när mörkret tynger mina axlar och marken blir ostadig. Så svårt att tala när minnena gör mig stum och bräcklig..

For all I want for christmas is you. Och det kommer jag aldrig någonsin få.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Om den tiden på året..

  1. Ord är ju så futtiga ibland.
    Och många gånger så skulle man inte säga något alls utan bara ge en kram.
    Lite svårt såhär i cyber dock.
    Men det är just det jag gör.
    Av hela mitt hjärta.
    Så kramar jag om.
    Dig.

Kommentera

