#12 – Om mina väskor & avslutade eror


Jag tycker om väskor. Har alldeles för få efter flytten från mina soliga öar. Mowgli skulle nog inte hålla med. Han tycker inte om att de har för vana att bosätta sig på hans soffa. Och alla grejer sen! Men han förstår inte. För hur ska han väl förstå kärleken till väskor när han inte vet att de rymmer ett helt livs minnen och överlevnadskit? Hur ska väl han förstå hur viktigt det är att en väska är just precis så glupsk som mina?

Om han förstod att mina väskor och deras innehåll räddat mig både en och två och femton gånger, ja då kanske skulle han förstå varför jag inte har något emot att de breder ut sig på soffan ibland. För i mina väskor kan man hitta det mesta. Somliga ting finns alltid där. Som ett enorm pennfack med alla färger man kan önska. Och mp3:n, den noggrant dekorerade kalendern, tamponger, alltid ett läppstift in case of spontana studentpubar, nycklar, tuggummin, halstabletter, kameran…

Om han dessutom förstod vilka minnen dessa väskor rymmer.. Hur den lilla, svarta med guld-och silverflätade detaljer påminner om första shoppingrundan med Hoppetossa och Blondie på Beyond Retro. Hur den gör mig glad bara genom att finnas. Eller hur den stora, vita med svarta döskallar på, tar mig tillbaks till Menorcas hippiebutiker. Den köpte jag på rea, nästan exakt två veckor innan jag lämnade ön. Och den får mig alltid att tänka på Perrita. Min senapsgula väska, den som är trasig lite överallt nu, den köpte jag på Mallorca. 4 euro kostade den på rean som var på rean. Och den har varit med runt hela Mallorca, på varje strand. Och den får mig att minnas hur bra vänner jag och Peng-Yeu en gång var. Den tiden är verkligen över nu, men jag minns den fortfarande med glädje.

Jag har historier att berätta om varje väska. Därför kommer de alltid ha en särskild plats i mitt hjärta. Precis som alla småprylar jag sparat under åren. Jag är sådan. Sakerna jag äger är inte extravaganta. Inte dyra eller alla gånger överdrivet vackra. Men deras värde är större än någon utomstående kan förstå. Och så kommer det alltid vara.. När varje era är över och en ny tar vid – jag kommer alltid ha mina minnen.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “#12 – Om mina väskor & avslutade eror

  1. Gud, önskar att jag känner så för mina väskor. Det är mest scarfar jag känner för så. De bär på minnen från olika resor.=)

    • Åh… scarfar! Jag har betydligt fler än väskor och dom bär på precis likadana minnen 😀 Kan berätta historier om VARENDA en!
      Men listan sa ju jag skulle skriva om väskorna.. Såå.. 😉

Kommentera

