#5 – Ett försök att definiera Kärlek


Kärlek. Hur ska någon någonsin kunna definiera den – och göra rättvisa? Hur definierar man kärnan av livet självt, utan att förminska, förlöjliga?

Jag minns jag brukade tänka kärlek inte var för mig. Förr. I svaga stunder. Att kärlek var förslavande. Höll en fången. Samtidigt som den, i bästa fall, fick hela världen att blomstra. Men bara i bästa fall. Och de bästa fallen hände sällan mig. Bakom stängda dörrar grät jag förbittrat. För en sådan som jag – som alltid funnit kraft och hopp i romantiska sagor och drömmar – har en tendens att glömma hur man lever när kärleken inte vandrar bredvid. När den springer ifrån, narras eller stannar bakom. Och jag förstod den inte. Förstod inte varför den ville mig ont. Hade jag vetat då, vad jag vet nu, hade jag sett annorlunda på saken. Hade en vis man med sina ord om kärlek nått mig tidigare, hade jag kanske börjat se tidigare. Om jag bara hade fått veta att dom visa är visa endast för att de älskar, och att en narr är en narr endast för att han tror att han kan förstå kärleken..

Många år, resor och brända vingar har passerat. Genomlidits. Och min ringa ålder till trots, så är kärleken och förtvivlan över kärleken någonting som kantat min väg. Även när jag har varit säker på att den övergivit mig, har den funnits där. För sådan är kärleken. Den finns alltid där. I motgångar och medgångar. Den är synlig ibland. Gömmer sig andra gånger. Men den överger aldrig. Den härdar ut även det till synes omöjliga. Och den ger aldrig upp.

Kärlek kan vara så mycket. Vänskap. Blodsband. Ett livslångt möte. Den kan vara lugn och mjuk. Men brinnande vild. Abstrakt, men konkret. Föränderlig men oföränderlig. Kärlek är skratt, lycka och glädje och hopp. Kärlek är också tårar, oro och ilska. Den kan stärka och försvaga, allt på samma gång. Den ger vind under vingar och håller kvar på jorden. Den är blå, röd och grön och färglägger allting runt omkring. Den är närhet och värme och trygghet och mod. Alltid ny. Vi kan älska en och två och tre gånger. Men kärleken är alltid ny. Helt unik. Stillsam. Men en ständig rörelse, som alltid tar dig någonstans. Fullkomligt och total frihet. Kärlek är Du. Och du, du, du och du. Och vet du vad? Kärlek kommer alltid till den som söker, för kärleken söker ständigt oss.

Men framförallt är det Allt. Kärleken är livet och livet är kärlek. Och så länge där finns kärlek, finns där liv. För utan den är vi ingenting. Utan den finns ingen mening.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “#5 – Ett försök att definiera Kärlek

  1. Kärleken finns inte alltid där. alltså. Nä

  2. bra skrivet, det måste jag säga.

    SV ; tack 🙂

  3. Miss Upsey Daisy

    Kärlek är svårt. Kan både lyfta och förgöra..

    • Kärlek är svårt, ja. Oftast för att vi försöker förstå den, när det är omöjligt. För att vi försöker hålla den fången när den behöver vara fri. Men all kärlek är inte svår 🙂

  4. ”Jag minns jag brukade tänka kärlek inte var för mig. Många år, resor och brända vingar har passerat. Kärlek kan vara så mycket. Men framförallt är det Allt.”
    Himla mycket kärlek och visdom bara där. 🙂

    Och jag tror du har rätt. Kärlek finns alltid med oss. Även de gånger vi inte tror det själva. Även när det gör ont. Även när vi tror den är borta för oss och att vi aldrig kommer finna den igen. Kärleken finns ändå alltid där i oss själva. I den vi är. Och bevarat i hjärtats innersta så finns all kärlek vi har fått och delat genom livet och all kärlek som väntar.

    Jag vill hemskt gärna tro att det är så iaf =)

    • Vad glad jag blir att du verkar ha förstått det jag vill säga 🙂 Ibland undrar man om man verkligen skriver så att folk begriper, inte för att det alltid spelar någon roll.. Men ibland, som när det gäller kärlek så vill jag ju det. Jag vill så gärna att alla trasiga människor därute ska förstå att hoppet inte är ute, att kärleken finns och söker dom, bara dom vågar söka kärleken.
      Och ja.. jag är som du. Jag vill mer än någonting annat tro på att det är så. 🙂

Kommentera

