#1 – Qui est Fariahn?


Snöstorm. Året var 1987 och i dom västgötska trollskogarna öppnades ett par mörka ögon för första gången. Svartlockigt hår. En vilja av stål. Envishet värre än åsnan, stolthet värre än tuppen. Och liksom Ronja älskade hon platsen där hon växte upp, bland blåaste vatten och tätaste skog. En barndom fylld av sagor och värme och kärlek och skratt. Framförallt sagor. Böcker. Romantik och dagdrömmar. Ombytlig. Temperamentsfull. Eld och is. Luft och jord. Och med ett hjärta som värnade om de mindre lyckligt lottade. Såsom skadade nyckelpigor och kråkor och kattungar och talgoxar..

När skolan började förstod hon. Hon var annorlunda, men det var okej. Hon lät sig sällan trampas på, höll huvudet högt, blev bäst i klassen. Skaffade vänner överallt och ignorerade dom som var dumma. Lät inte pojkar skrämma henne. En gång slog hon en pojke i huvudet med en påse godisfiskar så han började blöda för att han retades. Han var tydligen kär i henne. Snart tröttnade man på att retas. Då blev hon i en skoltidnings-tävling vald till ”skolans snyggaste tjej” och fräste åt budbäraren att försvinna. Sådant hade hon inte tid med.

Men det var inte alltid okej. Att vara annorlunda, mörkare än dom andra. Med åren blev det värre. Självsäkerheten suddades ut i kanten. Hon var för naiv, för godtrogen. Och ville bara vara som alla andra. Blond. Mindre bröst. Mindre höfter. Gärna längre. Svenskare. Roligare. Tuffare. Inte bara snäll. Inte bara duktig. Och hon började välja vänner därefter. Lyssnade på sin mor för lite. Svek. Skitsnack. Död. Alldeles för naiv.

Åren gick, hon stod aldrig still. Flyttade ut som femtonåring. Ny stad. Nya vänner. Sämre vänner. Skolan som alltid varit hennes tillflyktsort blev något hon skydde. Flytt igen. Ny stad. Ny skola. Riktiga vänner. Alldeles för mycket känslor. Kärlek. Skratt. Tårar. Död. Flytt igen. Arg på hela världen begav hon sig till livet i solen för att lämna sorgen bakom. Lämna ilskan bakom. Nya städer. Nya vänner. Svek. Kärlek. Villovägar. Och alltid lika mycket tårar. Alltid lika mycket känslor. Men åren i solen blev hennes räddning. I solen och vågskvalpet hittade hon tillbaks. Till sig själv. Till glädjen.

Nu är hon tillbaks i landet där hon började sin resa. Många erfarenheter senare och starkare än någonsin.. Hon har förlorat. Hon har vunnit. Hon har fallit. Och rest sig. Men hon slutade aldrig hoppas. Envisheten och hoppet höll henne kvar. Och varje tår, varje skratt, varje vägval tog henne hit. Rakt in i Mowglis armar.

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “#1 – Qui est Fariahn?

  1. Pari

    Gilla a lot 🙂

  2. Bra skrivet 🙂

    Och du, finns det nåt bättre ställe att växa upp på än mitt ute i de västgötska skogarna? 😉 Var jag än hamnar i livet så kommer det alltid att vara ”hemma” för mig!!

  3. Pojkvän eller inte. Jag tycker du skriver så fantastiskt jävla bra.

    Jag tänker tillbaka när jag satt och uppdaterade din sida 20-tals gånger per dag bara för att se om du skrivit något nytt inlägg.

    Jag tänker på hur jag blev kär i dig redan innan den där kvällen då vi träffades för första gången och kollade på lejonkungen uppkrupna i min soffa tätt, tätt ihop.

  4. Du skriver ju helt bäst! Underbart och kul att läsa! hmm undra vem du slog i huvet med godisfiskarna 😛

  5. Jag har följt dig så länge. Innan Tärningen.:)
    Ramlat in emellanåt och alltid trollbundits av dina ord. Och din förmåga att beröra med ditt väsen. Alltid så mycket hjärta.

    Så jag vet inte vem Fariahn är ute där, men här vet jag att hon är någon som jag ofta läser och som väcker tankar,känslor och inspiration. Någon som värmer och berör. Och det är det få människor som gör vare sig vi är ute där eller inne här. Och sådana människor tar man vara på och är tacksam för. 🙂

    • Oh my… Janet, vem du än är, TACK verkligen megatack för den kommentaren! Den var så löjligt fin att den berörde mig ända in i hjärteroten – snacka om att jag ska skriva ut den och ta fram den så fort jag känner mig nere!
      Gud… det är sånt här som får mig att fortsätta när tvivlen är som störst. You made my day. Kärlek!

  6. that says a lot about you 🙂

Kommentera

