‘För jag är fast i det här, min egen kärleksaffär’


Vi pratar nervositet och prestationsångest, Söstra Mi och jag. Om allt det där som händer i magen och i huvudet sekunderna innan. Och jag önskar litegrann att jag kunde vara där hos henne. Hålla hand och följa med, såsom man gjorde när man var liten. Trösta och förminska det som verkar farligt. Så jag berättar för henne om en av de största hemligheter jag har. Om det som hämmar mig, samtidigt som det driver mig framåt.

Såg ni mig skulle ni nog aldrig tro det. Att jag sekunderna innan nästan ger vika för paniken. Nervositeten. Att jag blir yr och osäker och halsen som snöras ihop och hjärtat som skenar. Såg ni min blick där jag stod i spotlightens ljus skulle ni aldrig ana. Hur jag dom första två minuterna är förblindad av skräck. Ser ingenting. Men det är det som driver mig. Den totala skräcken för rampljuset. Och den fasta beslutsamheten att övervinna den. Hur den gör mig svag och stark på en och samma gång. Som två sidor av ett mynt. Hur den ger dom största kickarna. Hur jag fullkomligt älskar, men ändå hatar. Hur allting är mer paradoxalt än någon anar. Precis som livet självt. Som kärleken.

Det är därför jag fortsätter. Och jag kommer aldrig att sluta.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “‘För jag är fast i det här, min egen kärleksaffär’

  1. ina

    du skriver väldigt bra. detta är rakt och ärligt. sånt gillas.

  2. Håller med. DU skriver jättebra. Vad är det du gör i rampljuset?

    • tack 🙂 jag är en såndär teaterapa duvet… sjunger, dansar, klär ut mig och alltvaddetär. jobbade utomlands som entertainer/showartist ett par år innan jag flyttade hit till sthlm 🙂

Kommentera

