Om glittret i hans ögon


Och jag  ser hur hans blåmelerade ögon glittrar till. Sådär lite extra. Sådär som jag kan tycka att de gör när han ibland ser på mig och vi skrattar åt saker som bara vi förstår. Det är ett slags glitter som värmer. Som kan tina upp den allra kyligaste hjärtfrosten. Och jag känner hur mina ögon tåras. För det är så vackert att se honom tillsammans med systersonen. Att se hur enorma händerna blir i jämförelse med den lilles. Att se det ömma leendet som spelar på hans läppar. Och systersonens förtjusning. Han är fantastisk med barn, min Mowgli. Så fantastisk att jag ibland kan komma på mig själv med att dagdrömma om att en dag ha en egen familj med honom. Men det erkänner jag inte högt. Dels för att han skulle bli så nöjd då att jag aldrig skulle kunna övertala honom att gå med på hundskaffande. Dels för att jag fortfarande är för rädd för att helt erkänna det för mig själv.

Men jag ser på honom. Ser dom tillsammans. Och tänker – han eller ingen. För så mycket vet jag. Så mycket vågar jag erkänna. Han eller ingen. Och det är därför mina ögon tåras där vi far förbi mörka skogar till toner som får mitt hjärta att blöda. Av sympati. Av förståelse. Av insikt. Av smärta. Och av otroligt mycket kärlek. Så mycket kärlek.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Om glittret i hans ögon

  1. She

    Åååh … *ryser & kommer på mig själv att sitta med världens leende*

    Förstår vad du menar … och vet att Mowgli kommer le mucho när han läser dessa underbara ord! 🙂

    Big hug!

    • Tänker ändå envisas med att låtsas som om jag ALDRIG skrivit något i stil med ett erkännande 😉 *sätter armarna i kors och nickar mucho bestämt*

      Kram på dig

  2. Pingback: #3 – Om föräldrar, rötter och vingar « I think it's a Rainbow

  3. Visst är det en helt sinnessjuk känsla?! Ibland vet man varken ut eller in. Han eller ingen… Ni kommer få fantastiska barn ni två. Jag bara vet det:).
    Grymma låtar också…
    Kram du rara!

  4. Pingback: Den fjärde versionen | I think it's a Rainbow

Kommentera

