Hoppetossa & jag & det där med tisdagskvällar


Jag kan inte hjälpa det. Lyckan vet inga gränser där vi släntrar fram över Gamla Stans folktomma gator sådär en helt vanlig tisdagskväll. Klockan är inte ens tolv än, men det solida mörkret får det att kännas som om det vore senare än så. Och med tanke på våra vingliga steg och högljudda skratt skulle man nog kunna tro det. Vi tror det. Och vi finner oss själva stå och skråla ikapp på The Liffey och ena sekunden är alla där och nästa vet vi inte vart man tagit vägen och rätt som det är får vi nog och bestämmer oss för att klättra istället.

Och så är det bara hon och jag kvar. Vi utbyter blickar och undrar vad som hände där emellan The Liffey och bryggan vi skrattandes sprungit ut på. Vi vet inte riktigt. Vi vet fortfarande inte när vi träffas, ett par dagar senare, men vad spelar väl det för roll? För när jag konstaterar att jag äntligen funnit dom – eller kanske dom funnit mig eller vi varandra – kan mitt hjärta inte sluta sjunga. Musikal-sjunga. Sådär jättehögt samtidigt som man dansar sig fram över gator och torg. Bara för att man kan. Bara för att allting känns så fint. Och på tunnelbanan hem känner jag det. Hur den där ensamma och tomma lilla vrån i hjärtat inte längre ekar lika ihåligt när det slår mot bröstet. Den där lilla delen där vänskap bor. Den som emellanåt trasas sönder av saknad då mina vänner sedan länge är alldeles för utspridda över världens ytor och vinklar och vrår. Och jag känner lite att jag börjar tappa tråden… Men det är fint. Det där med vänskap alltså.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Hoppetossa & jag & det där med tisdagskvällar

  1. jo. vänskap är fint. För det mesta. Eller jo. Det är skitfint.

Kommentera

