‘And some things will just stay the same way they always were – a mysteria’


Jag minns fortfarande första gången jag träffade henne. Det var ett möte som varade mindre än en minut och som på den tiden inte betydde någonting för mig. Jag kände inget utöver nyfikenhet. Men jag kunde inte undgå karisman. Eller glansen i dom genomträngande, blå ögonen. Det är dom jag minns tydligast. De blå ögonen som från andra sidan rummet mötte mina. Hur dom liksom mätte mig. Hur dom redan då tycktes klassa mig som ett hot. Trots att jag knappt utbytt ett ord med honom. Trots att jag knappt kunde komma ihåg vad han hette.

Det tog tid för oss att bli dom vänner vi blev, han och jag. Att komma så nära inpå. Att våga släppa in. Men när dörren väl öppnats upp fann ingen återvändo. Någonstans tror jag att vi visste det, båda två. Vi ville bara inte veta. Så vi blundade för det. På samma sätt som vi blundade för alla fel vi gjorde. Vi blundade mycket, han och jag. Och ofta. Jag antar det var enklare så. Åtminstone då.

Första gången jag träffade honom visste jag inte. Tänkte överhuvudtaget inte tanken. Jag såg honom inte så. Men jag mindes honom. Hans kloka, men något vilsna, klarblå ögon som kantades av tjocka, mörka ögonfransar. Och den raspiga rösten, hans skratt. Jag minns känslan av hur jag kunde känna hans blick bränna sig fast vid min profil när jag sjöng. Och mest av allt minns jag hur förvirrad det gjorde mig att han gjorde ett så starkt intryck på mig. Hur han liksom etsade sig fast i mitt minne, likt en igel. Och på samma sätt som en igel skulle han komma att suga fast sig i mitt hjärta. I mina svarta hål och i min enorma ilska. Han skulle komma att livnära sig på all min styrka, samtidigt som han livnärde sig på all min svaghet. Inget av det något som jag någonsin kunnat ana.

Men hon anade ända från början. Redan första gången hon såg mig. Redan innan jag själv ens hunnit tänka en enda, omedveten liten tanke. Och jag har ofta undrat varför. Vad var det med mig som gjorde att hon uppfattade mig som något farligt? Som om jag hade varningsblinkers över hela kroppen? Och varför var hon ändå så fantastisk mot mig den där sommaren, andra gången vi sågs och hon höll en alla-vi-som-tycker-om-Fariahn-omröstning för att muntra upp mig när jag grät?

Varför valde hon att lita på mig? När hon visste. Varför var det mig hon vände sig till när hon behövde svar? När hon behövde finna mod att bryta upp? Och varför just hon? Och hur kunde han göra så mot henne? Jag förstår fortfarande inget utav det. Kanske aldrig kommer göra det heller.

Märkligast av allt är ändå mina egna val. Varför såg jag mig om, den där gången då jag för första gången vände ryggen till?

Det är och förblir ett mysterium. En lång och invecklad roman jag aldrig kommer att förstå mig på. Kanske får jag en dag ner den i ord. På riktigt.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “‘And some things will just stay the same way they always were – a mysteria’

  1. mh

    Oj, vad man kanner igen sig i det har inlagget!

  2. mh

    Hehe, ska givetvis förklara.
    Jag känner alltså igen mig i att vara ett ”hot”, så som du beskrev det i inlägget alltså. Och det var det jag kände igen mig i. Det som är bra är att jag inte var ett hot egentligen, för att komplicera till något av den karaktären är beneath me med råge.

    Kram på dig själv!

  3. Känslan av fara och överlevnad är två av våra starkaste kvarvarande instinkter. Det är inte alls konstigt att man direkt kan uppfatta sådant. Vi är, i grund och botten, fortfarande djur.

    Jag tror att vi alla göra saker vi i retrospekt hade valt att låta bli, eller iaf göra annorlunda. Jag hade inte gjort allt jag gjort om jag vetat vad jag vet idag, men samtidigt är det en del av den jag är och utan det hade jag kanske inte alls tyckt om mig själv idag. Man får ta det goda med det onda och allt vad det innebär. 🙂

Kommentera

