Söstra Mi är på besök


– VILL DU HA ETT ÄPPLE!? nästan skriker hon när jag inte lyssnar. Och jag tittar upp, lite lojt sådär, och skrattar till. För det är så lustigt hur snabbt man faller in i gamla mönster med personer man växt upp med. Och det är någonting med just det som känns som en varm, mjuk hand runt hjärtat.

Söstra Mi är här på besök. Hon har flyttat in på vår soffa och i vårt kök och helt plötsligt får jag för mig att vi ska göra en trerätters. En sådan sak skulle aldrig ens tänkas i vanliga fall. Inte jag. Men syster har visst gott inflytande på mig. Eller dåligt. Det beror på hur man vill se det. Och kanske har jag lite gott inflytande på henne någonstans när jag drar med henne till mitt gym och vi skrattar och svettas och skrattar så vi nästan trillar omkull framför speglarna. Och vi skrattar när vi pustar och stånkar oss hela vägen upp för backen till Observatorielunden och vi skrattar när vi fotograferar och vi skrattar när vi äter våfflor med lyxräkor och dijonsås och när vi möter taxar som äter gräs och… Vi skrattar mycket jag och min lillasyster.

Jag tror vi skrattar så mycket för att gottgöra alla dom år av bråk och syskongräl vi växte upp bland. För hon och jag var som hund och katt. Vi bråkade om kläder och om regler i det gemensamma rummet och om vem som faktiskt ägde kortet som tagits på den kattunge som senare blev överkörd och vi bråkade så mycket att rummet delades upp med maskeringstejp över hela golven och väggarna och i lådorna och i garderoberna… Så nu skrattar vi. Och vi saknar. Och vi gråter.

Vi växte ihop för att växa isär, för att växa ihop igen. Och när jag sitter här i soffan och lyssnar på hur hon högljutt pratar bakverk och teserviser med Kusin Vitamin kan jag inte låta bli att le för mig själv. För Söstra Mi är ett riktigt lyckopiller. Och den bästaste bästa lillasystern jag någonsin kunnat drömma om.

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Söstra Mi är på besök

  1. FINT Syskonkärlek<3

  2. Visst är det underbart med småsyskon? Jag hade precis samma katt-och-hund relation med min lillasystser. Som nu har gått över till ren kärlek. För ingen förstår en lika bra som ens syster. =)
    P.S. Jag ska ta och svara på ditt mejl det första jag gör imorgon! 😉

    • Ja det är det verkligen 🙂 Vet inte vad jag skulle göra utan dom!

      Förresten, oroa dig inte över mailet 😉 Jag löste det ändå, men TACK TACK TACK för all hjälp! You rock!

  3. Det låter helt underbart det där. Precis som det ska vara. Mycket skratt och lite tårar. Syskon is the shit!

    kram!

  4. fisen

    I LOVE YOU!!!! å gråter när jag läser för att du är så bäst, jag blir rörd och satan i gatan vilken bra o fin syster jag har! puss på dig!

  5. Pari

    Systrar är fina, speciellt småsystrar 🙂
    Hur många år är det mellan er?

  6. Pingback: #7 – ”No distance of place or lapse of time can lessen the friendship of those who are thoroughly persuaded of each other’s worth.” | I think it's a Rainbow

  7. Pingback: #11 – Om mina syskon | I think it's a Rainbow

Kommentera

