‘A friend is, as it were, a second self’


Så äntligen får jag syn på henne! Jag har precis nått sista trappsteget och min blick har sökt över hela ytan och där, omgiven av ljuset utifrån, står hon. Mörkröd kofta, trasiga jeans och mörkt hår. Och mitt hjärta hoppar över ett slag. Gör en trippel frivolt och tvingar mig att öka på stegen. Och så får hon syn på mig med – hennes leende lyser upp ännu mer och när vi faller i varandras armar känns det lite som att komma hem från en oändligt lång resa. Helt och hållet underbart.

Jag minns knappt när jag senast såg henne. Min kalender skulle tala om för mig att det var i höstas, men det känns som flera år sedan. Det känns alltid som att vi ses för sällan – och det gör vi ju. Vi som brukade spendera varje dag ihop på gymnasiet. Hennes skratt fanns alltid precis runt hörnet. Och genom åren har jag saknat det mer än jag kan beskriva, så jag låter helt enkelt bli. Men jag tror att hon vet, där vi går och skrattar och tjattrar som om vi aldrig varit ifrån varandra.

På ett café låter vi orden forsa ur oss. Vilda gester, höga skratt och förfärade utrop. Vi går helt vilse i våra konversationer. Skrattar hejdlöst åt gamla minnen. Så mycket att berätta, så mycket att ta igen. Alldeles för lite tid. Alltid för lite tid. Men det gör inget, den här förmiddagen är ändå vår.

Och allting är precis som det ska vara med riktiga vänner. Där finns inga svagheter att dölja. Inget som är för svårt att prata om. Inget som är tabu. Och när det till slut blir tyst, när tiden är ute, lutar jag mig tillbaks och suckar. Men jag ler, trots att tårar trycker i ögonvrån. För allt är precis som det ska. Allt är precis som vanligt. Riktiga vänner, som älskar dig i medgångar och motgångar, är svåra att finna. Ännu svårare är det att skiljas från dom. Men svårast av allt är att glömma dom.

Jag glömmer dig aldrig.

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “‘A friend is, as it were, a second self’

  1. Tärningen är kastad

    Så fint baby, glad för din skull. Mucho.

  2. Pari

    Har också en sådan. Oavsett hur lång tid det går mellan varven så är det som att ingen tid passerat. Det är fint det 🙂

  3. Det är så det ska vara! 🙂

    Puss o kram

  4. *längtar efter att ses*

    Kraaam!

  5. Pingback: #7 – ”No distance of place or lapse of time can lessen the friendship of those who are thoroughly persuaded of each other’s worth.” | I think it's a Rainbow

Kommentera

