För visst är det härligt när spindelnät brister


Och så hände det! Klumpen lossnade. Den där sörjiga, tjocka, kletiga massan i hjärnan som håller mina ord tillfånga som svarta små flugor i ett listigt spindelnät. Den gav med sig. Än slank den hit, än slank den dit och än slank den ner i diket. Bara sådär.

Jag hamnade i Sumpan till slut. Kaffe i handen och orden i munnen. Inte nätet. I munnen. Fria ord. Fritt flöde. Det lossnade där och då. Kanske berodde det på kaffet, jag har inte druckit det på länge, men någonting säger mig det mest handlade om killen med melerade ögon som satt mitt emot.

– Varför skriver du inte? undrade han.

– Jag är för feg, svarade jag. Och slogs i samma stund av innebörden av mina ord. Ord som slapp ur mig utan att jag egentligen menat det, men som för det inte är mindre sanna.

Och där vi satt blev vi filosofer av rang. Vi samtalade om viljor, mål och vikten av att visualisera. Vi talade om öde och marionettdockor och astrologi och skakade i samförstång på våra huvuden med blottade pärlrader.

– Vi fokuserar så mycket på hur vi inte vill leva att vi i själva verket glömmer bort att leva, blir blinda för chanserna mitt framför näsan på oss, mumlade jag och hummade för mig själv. Jag vet jag har en tendens att vara en utav dom där ”vi”. Att jag ännu inte helt lärt mig att tänka på sådant jag vill göra istället för sådant jag inte vill göra. Men jag försöker.

Och så plötsligt har tre timmar gått. Det duggar nu, men jag känner mig lättare till sinnes än vad jag gjort på många dagar. Det har lossnat. Allt det där jag och han suttit och pratat om, det är som bortblåst. Jag fann den. Inspirationen. I Sumpan, med en kaffe i handen och another great vardagsfilosof mittemot. Tack.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

