Cos how do one rest in an empty bed?


Jag är trött, men sängen känns inte längre lockande. Sömnen drar i mina ögonlock och gör mina tankar alldeles mosiga, men jag känner en sådan olust att gå lägga mig utan Mowgli att jag inte ens orkar förflytta mig från soffan. Soffan är bra. Mjuk. Precis lagom hård. Och den känns inte alls lika tom.

Kom nu, viskar sängen med falsk ömhet. Du är trött, låt mig få bära dig och vaka över dig när du somnar in.

Säkert, tänker jag. Du försöker bara lura mig.

Kanske går det att förklara på annat sätt. Det där med att jag samtalar med en säng med blå-vita sängkläder. Kanske är jag helt enkelt bara konstig. Tokig kanske. Men jag är faktiskt säker på att sängen försöker lura mig.

Jag trivs bättre här, proklamerar jag. Jag stannar hos min vän soffan. Mjuk. Och alldeles lagom hård.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Cos how do one rest in an empty bed?

  1. exakt så känner jag med – soffan är mindre ensam, man kan ha tv på under tiden och allt känns lättare i vardagsrummet på ngt konstigt sätt.

    Har sovit i soffan 2 dagar i rad…

    • Ja den är ju det. Sängen påminner en om hur otroligt ensamt det kommer att kännas när din kropp inte får trassla in sig i en annan. Soffan är bra.. En räddare i nöden.

Kommentera

