‘Follow the rythm, free your soul’


– En gång till! ropar hon för att överrösta musiken som får väggarna att vibrera.

Och det slängs med långa hår, flaxas med armar och knycks med nackar. Golvet vibrerar under våra stampande fötter. Doften av sälta blandas med jordgubb, jasmin, rosor och vanilj och kokos. Ja, hela rummet luktar flicka, kvinna, tjej. Tyger med glittertrådar och mönster. Ett enda stort fyverkeri av färger och energi. Energi. Det är just precis det som får hela rummet att verka varmt och inbjudande. Mitt bland musikerna sitter en liten, liten pojke. Svarta ögon som vaket följer varje rörelse. Och han är så söt i sitt vilda afro att våra hjärtan smälter där han sitter med hörselskydd som är nästan lika stora som han själv.

Klockan tickar, tackar, tockar. Och vi alla dimper ner på golvet. Utmattade. Andfådda. Ömma. Men skrattandes. I en stor, utspridd hög av färger och ben och armar på det vita golvet. Och jag tänker på det när jag går därifrån. På utmattningen och energin. På energin mitt i utmattningen. På euforin och musiken. Och jag hinner inte ut genom dörren innan jag börjar längta efter nästa gång jag får försvinna in i rytmerna som väcker min kropp till liv och skänker mitt sinne ro. Fantastiskt.

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “‘Follow the rythm, free your soul’

  1. Vet du att jag är utbildad instruktör i västafriskans dans 🙂

    • Du skojar?! 😀 Varför har du inte berättat sån viktig info? 😉

      • Ja inte vet jag! För att dansen fått ligga på is under de här jobbiga månaderna när jag inte kunnat äta och inte haft energi!

        Men så är det 🙂
        Det finns många olika typer av afrikansk dans. En del egna påhittade men den jag dansar är den riktiga genuina som de dansar i Guinea 🙂

        Saknar det….

  2. Sounds lovely.. DAns frigör endorfiner och klargör sinnet.

  3. Har provat afrodans, bara en gång dock så jag hade nog att hänga med i svängar, skaka axlar och rumpa…såg nog ut som en epeleptisk västerlänning. Men skoj var det och jag tror man behöver få in stegen mer så man kan följa rytmen bättre 🙂

    • Det som är så väldigt skönt med just afrikanskt är att det inte är bara en massa regler att följa. Stegen visas och följs men du gör dom till dina egna, hittar ditt eget uttryck och det är helt okej. Dansen och stegen blir dina. Man följer rytmen, ger sig hän.. och resten kommer så småningom 🙂

Kommentera

