Och där ligger vi vid vattnet


Jag väntar på henne vid spärrarna. Som vanligt är det någon som väntar. Det är alltid någon som väntar när vi ses. Hon ena dagen, nästa jag. Det är så det är bara. Per genetik. Men hon syns direkt när hon kommer, med de mörka lockarna dansandes runt hela henne och det där lätt förvirrade uttrycket som folk ofta tolkar fel.

Wuachi! utropar hon och jag svarar med samma ord nästan samtidigt och vi slår armarna om varandra och pussas och skrattar. Ja, precis som vanligt.

Vi ligger alldeles invid vattnet i Tanto och hon skrattar högt och skeptiskt när hon bjuder på bullar som jag inte kan ta emot. Det står i reglerna, förklarar jag, och hon bara skakar på huvudet och ser på mig med en blick som får mig att skratta åt min egen misär. För jag får inte äta bullar idag. Kusin Vitamin kallar Mowgli för fascist. Och jag bara ler. För klangen i hennes röst talar ett tydligt språk om hur mycket hon fattat tycke för min fascist. Och för mig betyder det väldigt mycket.

Runt om oss kvackar änderna, som om också dom skrattar åt det här med ‘hälsoveckor’. En ostadig, lurvig valp springer efter Kusin Vitamin ända ner i vattnet. Jag blir attackerad av myror och kliar på myggbett. Lägger på minnet att jag ska tjata lite till på Mowgli om en hund. Kusin Vitamin fortsätter att såga nyttiga saker. Jag håller för det mesta med. Och så pratar vi grävlingsfobier och Ola-vargar och Strecket-historier och vi skrattar så högt att folk vrider på huvudena åt vårt håll. Och så våldsamt är skrattandet att vi gråter och tar oss för våra bara magar och rullar runt på marken. Precis som i tecknade serier.

Det är en bra dag. Ja, himla fin faktiskt.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Och där ligger vi vid vattnet

  1. Men här är en kvinna med karaktär, imponerande. Kanske man måste prova en sån där hälsovecka 🙂

    Lät som en toppen dag

    • Haha det vette fan.. Jag grät blod därute i Tanto när alla runt omkring grillade och åt bullar och drack saft och öl och vin och… Men toppendag var det 🙂

  2. She

    *håller med änderna & skrattar jag med åt er hälso-schmelso-vecka*

    😉

    Kram!

  3. Pingback: Om en kväll på Underbara Bar « I think it's a Rainbow

Kommentera

