Om en kväll på Debaser


Och där sitter vi. Mowgli, Kärlekskrank, I’ma whop ya ass och Valpen och Rödluvan och så småningom också Clarence. Vi beställer öl och vin på Debaser och det pratas gamla kärlekar och nya kärlekar och inte-riktigt-kärlekar och allting annat också. Någonstans mitt i allt prat om kräftskivor i skärgården (jag har aldrig varit på en) fastnar jag med blicken på Kärlekskrank.  Och så Rödluvan, som gav mig en puss på kinden när vi träffades. Och jag tänker på första gången vi träffades där en kväll i april, då när allting fortfarande var nytt. Jag tänker på hur mycket jag tyckt om dom redan då och hur jag bara tycker bättre och bättre om dom för varje gång vi ses. Och jag minns hur Valpen och Rödluvan tittat på varandra med blickar som gjorde mig alldeles varm inombords. Dom är precis likadana nu.

– Men hon släppte ju ut håret! Titta på henne – vad skulle jag göra?! utbrister han och gestikulerar vilt efter att ha kysst henne passionerat och på så sätt stannat av allt prat.

Och vi skrattar och skakar på huvudet, för det känns så typiskt Valpen. Och jag ser nog hur det glittrar i Rödluvans ögon. Det är fint det där. Det där med kärlek som är så tydlig.

När vi sen går hem, jag och Mowgli, måste jag stanna för att ta kort. För himlens färger har blandats med vattnet under broarna och stadens ljus med dom. Och jag har alltid varit svag för sådant. Och så står jag där och ler för mig själv och suckar, sådär som man suckar när saker är bra. För det är så himla fint med folk man tycker om. På riktigt.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Om en kväll på Debaser

  1. She

    Kan bara hålla med. På riktigt är det fint.

    Puss på nosen.

  2. det var en fin kväll igår. å det var en hård dag idag. kram!

  3. Jag förundrades också över ljuset inne i stan i går natt (eller idag natt… eller… va fan du fattar…) Promenerade över Slussen från Gamla stan till Medis innan vi tog tunnelbanan hem… till honom… 😉
    (Verkar som om hans kalla fötter blivit aningens varmare – tror vi enades om ”yttepyttemyrsteg” – vete 17 vad det egentligen betyder… men jag hoppas…)

    Men det var ju ljuset vi pratade om… Jag älskar sommarstockholm!!

    • (skålar och high fivar för varmare fötter, oavsett vad det betyder, så länge det är braaaa! 😉 )

      Och ja.. det där ljuset asså. That’s good stuff 🙂 Kram på dig

  4. Åh, vad fint du skriver. Det var en fantastisk kväll och du…den där kräftskivan verkar kunna bli av i mitten av juli. Kram.

Kommentera

