Om polismorden i Malexander och en kvinnas sorg


Plötsligt hör jag ett namn nämnas på TV:n som får mitt medvetande att resa tillbaks i tiden. 1999. Jag var bara ett barn då. Och hon var bara en granne. En utav alla de kvinnor som bodde i byn där jag är uppväxt. Men en kvinna som min familj känt hela livet. En kvinna vars ansikte jag aldrig någonsin kommer att glömma. Trots att jag inte förstod allting som hände just då.

Polismorden i Malexander tog hennes livs kärlek ifrån henne. Jag minns hennes tomma blick. Alla bilder i tidningarna. Jag minns de lågmälda rösterna. Skvallret som gick i byn, såsom skvaller ofta går i byar där alla känner alla. Men det är inte förrän nu, idag, som jag inser hur stort det var. Ilskan. Sorgen. Maktlösheten. Och nu, när jag ser bilden av henne från rättssalen, kan jag inte sluta gråta. För ingen människa, någonsin, borde få förlora sitt livs kärlek på det sättet. Ingen förälder borde få mista sin son, ingen syster sin bror… Ingen borde få vara så trasig.

Och jag undrar när fan världen blev så inihelvetes screwed up. När?

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Om polismorden i Malexander och en kvinnas sorg

  1. Jag vet inte, det kanske bara är i min värld men har den inte blivit en kallare plats? Hårdare liksom. Eller är det vi som börjar bli vuxna och se saker för vad de verkligen är?

    • Jag vet inte heller vilket utav dom båda det är.. Men oavsett vilket så är det vid sånahär tillfällen som jag verkligen verkligen önskar jag var ett litet barn igen som inte förstod bättre och tänkte längre än vad näsan räckte.

  2. Jag känner sådana fruktansvärda rysningar när jag hör om sådant… Vad är det för fel på världen? På människor? Varför händer sånt? Jag försöker alltid se en mening med allt som sker – men desto oftare dessa gräsliga saker händer desto svårare blir det att se en mening… Mår så obeskrivligt dåligt när jag tänker på hur det skulle kännas att förlora någon så… Hatet, raserin, sorgen… Svart.

    Nej USCH – nu måste jag typ äta godis och titta på din söta smiley.

    Puss

    • Jag vet inte heller baby… Jag brukar försöka se på livet likadant, att allt händer av en anledning.. Men vissa saker.. Nej jag vet inte.

      Ja ät du godis – jag ska käka upp dom sista Pollysarna och sen ska jag skratta åt att du tittar på min smiley och sen ska jag ut och lufsa runt på joggingspåret och låtsas att jag är i skogen istället för mitt i stan.

      Puss and löv

  3. trasig kaktus

    Kanske… kanske har vi växt upp närmare varandra än jag trott. Trots att vi är lika gamla. För jag minns morden. Och hade en klasskamrat som hörde skotten. Världen är bra liten.
    Och jag har följt din blogg i tysthet, eftersom jag fann din blogg via din pojkvän, vilken jag fann via kärlekskrank. Och så vidare.

    • Oj… Ja.. Det är när sånthär gör sig påmint som jag sitter här och tänker att fan, världen är ju inte så stor ändå.
      Jag är glad i alla fall att du kommenterar 🙂 Fortsätt gärna. Skriver du också?
      (Och jag fann också min pojkvän via kärlekskrank 😉 )

      • trasig kaktus

        Ja, visst är den bra liten ändå, världen. Och den upphör aldrig att förundra mig.
        Visst skriver jag, men jag skriver bara om ord. Och språk. Ingenting personligt. Men du kan kolla på bloggen om du vill:
        http://reclaimthewords.blogg.se
        Just nu är jag inte så aktiv, men det kanske kommer.
        Ska verkligen försöka bli bättre på att kommentera, men ofta känns det som om alla andra säger ungefär vad man själv tänker, om du förstår hur jag tänker?
        Ha en fantastisk sommarkväll, du!

      • jo jag förstår vad du menar, kan ju själv känna likadant när jag kommenterar hos andra. Men så brukar jag tänka att jag blir ju jätteglad bara folk tagit sig TID att skriva något till mig, om det så bara är ett litet ”hej, jag läser”.. Då spelar det egentligen inte alltid så stor roll om andra sagt saker innan en själv, för det är ju själva avtrycket man lämnar som betyder något, för mig iaf 🙂 Så länge det inte är typ spam. Kram på dig!

Kommentera

