Det där med (skit)fotbolls-VM:et som sög


Kusin Vitamin hetsäter. Det är 2 sorters chips och  fyra sorters choklad och vindruvor och Cola och mitt i allting stället hon sig upp och skriker och spottar och fräser. Och den här gången varken förvånas eller skrattar jag. För jag är minst lika förbannad. Och jag hetsäter och kastar vindruvor och svär de mest avancerade eder i korus med min vilt gestikulerande kusin. Och Mowgli sitter där vid sidan om mig och ger oss snabba sidoblickar lite då och då.

Man blåser av för halvlek. Vi förflyttar oss till balkongen. Pratar om att hoppa. Funderar på att hoppa. Funderar mycket seriöst på att hoppa. Men vi är ju chilenare. Chilenare ger aldrig upp hoppet. Det finns liksom, per genetik, en underliggande och helt absurd tro på att vi kan klara oss ur alla situationer bara vi aldrig någonsin, inte under några omständigheter, ger upp hoppet eller tappar suget. Dårskap kallas det ibland. Så vi hoppar inte.

– Jag mår illa, säger Kusin Vitamin och grimaserar.

Jag med, svarar jag och tar mig för magen.

– Vill du ha choklad?

Ja för i helvete!

Och så hetsäter vi. Andra halvlek är igång. Men ju längre matchen lider, desto mer tappar vi suget. Och man vet att det är riktigt illa när vi till och med slutar hetsäta. Då reagerar till och med Mowgli och undrar om det verkligen står rätt till med oss. Och Kusin Vitamin slänger iväg telefonen och svär och hytter med nävarna åt tv:n och jag spottar och fräser och stampar och ropar glåpord till de brasilianska spelarna.

Jag ska aldrig mer titta på fotboll. Dårskap. Ren och skär jävla dårskap. Aldrig mer. Inte undra på att Bielsa ser ut som han gör..

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Det där med (skit)fotbolls-VM:et som sög

  1. Bielsa ja. Det finns en anledning till att han kallas el loco! 😉 Nåja, Brasilien är, rent objektivt sett, en storlek för stora för Chile, men de ska helt klart ha credit för att de försökte såsom de gjorde. Riktigt bra spelat och ett av VM:s roligaste lag hittills! 🙂

    • Mjo det finns väl det. Han påminner lite om Jack Nicholson i The Shining – det är nåt med blicken liksom. Ond 😉

      Och som jag skrev.. Det är per genetik de försökte som de gjorde. Vi chilenare vet inte vårt eget bästa så vi försöker fast där inte finns en chans 😛
      Men ja.. det var roligt ett tag i alla fall.
      Kul att du skriver igen btw 🙂

Kommentera

