Bytt är bytt


Och så kom han till slut. Bland sofforna och drinkarna ser jag honom skina upp när han ser Kusin Vitamin. Och jag ler. För hans handslag är fast och hans sätt otvunget och enkelt. Och där sitter vi sen, Kusin Vitamin, Strecket, Mickis, Lillis och jag. Bland Strawberry Daiquiris, öl och glassdrinkar på Friday’s och tjattrar oavbrutet om både det ena och det andra.

Och det syns så väl han tycker om henne. På sättet hans arm tryggt vilar om hennes axlar. På sättet han ser på henne och lyssnar uppmärksamt när hon pratar. På sättet han lägger sin haka mot hennes huvud, sluter ögonen och drar in doften från hennes hår medan hon pratar i telefon, helt ovetandes. Och det är fint. Jättefint faktiskt. För även om det syntes på Han-som-aldrig-kom-till-skott att han tyckte om min kusin, så var det annorlunda. För där fanns aldrig det raka och öppna. Alltid en tystnad bakom en tystnad bakom en tystnad att analysera sönder. En tystnad bakom en tystnad bakom en tystnad med utrymme för tvivel och osäkerhet.

Jag tänker på det när jag går hemåt. På hur viktigt det är med det där öppna och raka. På hur jag aldrig tänker byta tillbaks till tystnaden. Och på Mowgli. För jag vet han väntar i sängen och när jag i hallen hör hans jämna andetag och lätta snarkningar kan jag inte annat än att smälta till en liten hög på golvet av svällande kärlek. För han är rak och öppen. Och alldeles, alldeles min.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Bytt är bytt

  1. Blir alltid lika lycklig av dina inlägg. Så mycket kärlek och det ger mig hopp i all min ensamhet och längtan efter det ni har!

    Kram fina!

    • Och jag blir alltid så glad av att höra att det jag skriver kan sätta ett leende på andras läppar. Och jag tror nog att det finns nån därute för dig med. Ska hålla utkik 🙂

      Kramar

  2. Ni två är helt underbara.. vem behöver våren för att bli glad när ni finns? 🙂

    Kram

  3. Pingback: Och där ligger vi vid vattnet « I think it's a Rainbow

Kommentera

