Om kvinnor, hjältinnor, lejoninnor & ovillkorlig kärlek


”Min släkt är full av hjältar, decennier utav slit, åh ja

brustna hjärtan, trötta leder, deras stolthet bar mig hit, åh ja

nu är dom gömda bakom stjärnor, vid vintergatans kant

dom är glömda men dom talar, genom pennan i min hand

och dom bar mig ända hit..”

Min släkt är full av hjältar… Hjältinnor. Lejoninnor. Kvinnor vars styrka än idag hänför mig. Driver mig framåt i situationer där jag helst vill gå bakåt. Stanna upp. Kvinnor vars kärlek varit stark och passionerad, färgrik och brinnande. Oövervinnerlig. Ovillkorlig. Odödlig.

Bakom deras leenden och skratt gömmer sig historier av ett slag som skulle bli fantastiska böcker. Fängslande filmer. Där finns minnen om krig och sorg, förluster och mörka tider. Där finns minnen om slag och tårar och människor som farit illa. Förlorade barn. Förlorade kärlekar. Förlorade hem. Förlorade liv. Alla dessa människor. Alla dessa tårar. All styrka som jag inte förstår hur man frambringat. Ur vad? Ur kärleken för sin familj? Det förundrar mig. Att kärlek kan vara så starkt..

Det slår mig, när jag tänker tillbaks på alla berättelser hur det varit kvinnorna som varit dom starkaste. Kanske för att de inte haft något val. Kanske för att det varit det enda sättet. Framåt. Hela tiden framåt. Med en outröttlig kärlek för sin familj och tro på att där måste finnas något bättre. Likt amazoner som tagit sig fram i vilda och farofyllda djunglar, har de tagit sig fram. Börjat om. Trots värken. Trots skadorna. Trots minnena.

Det är när jag tänker på alla dessa kvinnor som utgör min släkt som jag slås av den där enorma stoltheten som bara kan överskölja en när man inser att man är en del av någonting så väldigt stort. Vackert. Mäktigt. Det är när jag ser på kvinnorna runt om mig som jag skakar på huvudet för mig själv och undrar hur dom alla gjorde det. Hur dom reste sig gång på gång på gång. Min mor och mina mostrar, gammelmostrar, kusiner, syster… Mormor.

De är alla krigare. Och min kärlek vet inte gränser.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Om kvinnor, hjältinnor, lejoninnor & ovillkorlig kärlek

  1. Åh va fint baby. Stolt över att få vara tillsammans med en tjej som kommer från en hjältefamilj.

    Puss.

Kommentera

