Om märkliga känslor som föds


Det är en märklig känsla som föds när man snubblar över saker, ljud, brev och annat som för en tillbaks i tiden. Som med sångerna jag skrev om för några dagar sedan. Idag snubblar jag över ett filmklipp. Spanjoren sjunger och klappar i händer. Det är någonting med hans röst, sättet hans toner flyter och hur han fraserar orden som får mig att tro på det han berättar i sin sång om flickan han förälskade sig i en sommar som han inte kan glömma. Jag tror på det för att det är sant. Jag tror på det för att det är jag. Jag tror på det för att jag var där.

Och jag lyssnar på honom nu. Som för att kompensera dom gånger jag lät bli. Sluter ögonen och låter hans röst föra mig tillbaks till en solig men tärande sommar vars nätter spenderades på ett balkonggolv under stjärnhimlen. En stjärnhimmel som speglades i våra ögon. I hans var den oändlig. I mina en paus mellan dagarna.

Och så minns jag hans mor. Maria. Kvinnan med dom vänliga, trötta ögonen och den pigga rösten. Den första att dansa. Den första att skratta. Jag minns hur hon grät. Hur hon tog ledigt från jobbet för att krama om mig innan jag for hem. Hur hon sa att jag alltid skulle ha en plats hos henne. Alltid välkommen. När jag sitter här undrar jag om jag fortfarande är det…

Det är en märklig känsla som föds när man snubblar över det förflutna. När man ser tillbaks och tänker jag kunde gjort så mycket annorlunda. Men jag vet bättre. Jag vet att jag skulle gjort samma sak igen. Jag vet jag aldrig skulle kunnat besvara hans kärlek. Jag vet att jag, oavsett hur många chanser jag fick att göra saker ogjorda, skulle vara hon. Flickan i sången som krossade hans hjärta.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

