Språkfascistskärlek


Vi läser bloggar tillsammans, Mowgli och jag. Eller… Jag ligger ihoprullad på soffan och tvingar honom att läsa högt för mig och han himlar med ögonen och kallar mig jobbig. Precis som det ska vara. Men han läser i alla fall, och jag är nöjd, men så blir han plötsligt tyst och jag liksom sträcker på mig för att se hur han stirrar på skärmen med rynkad panna och ser missnöjd ut.

– Parantes, säger han tjurigt och smått fundersamt. Liksom artikulerar ordet som det skrivits.

Det stavas par-E-ntes, säger jag och ler lite. För jag vet vad han tänker. Jag stavar det precis som du, med E. Det är så det ska stavas.

Och Mowgli liksom skiner upp lite och höjer handen för att slå sin handflata mot min i en High Five.

– Du och jag mot världen, flinar jag och blinkar.

Och det känns lite fint det där. Att vi två språkfascister hittat varandra i en förvirrad och felstavande värld som den vi lever i och sitter och irriterar oss över samma ord medan vi läser bloggar. Himla fint faktiskt.

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Språkfascistskärlek

  1. Haha. Ja, förvirrad är jag ju.

  2. Jag är helt med er! Och jag får allergiska utslag av sär skrivningar. Haha :).

    P&K

  3. nej men fy, sitter ni där tillsammans och stör er på min blogg också? 😀

  4. tack så mycket!

    Vilket fint inlägg, att läsa bloggar tillsammans låter som en bra grej!

Kommentera

