Estetik före funktion


Vi sitter med ansiktena mot solen. Jag bär solglasögon, han kisar och han påpekar hur svårt det är att ha ögonen helt öppna när det är så soligt och jag smuttar leendes på min chailatte. Solen värmer idag. Ni vet sådär så att man vill klä av sig allt man har och bara ligga där naken på marken och försvinna in i ingentinget och alltinget och bara vara. Flyta.

En sån kan väl vi ha när vi är gamla? säger jag och pekar på en röd minimal liten bubble-aktig bil där det sitter en liten tant bredvid sin lilla gubbe.

– Ehm… DU kan ha en sån, men dra inte in mig i det. Jag ska ha en Maserati.

– Meh… Åh! Och en gammal Amazon! Och så min Mustang såklart.

– Men.. Vad är det för fel på dig? En gammal Amazon?

– Mm.. Dom är så fina. Gärna lite halvrisig ska den va, min Amazon.. Såndär som man inte aldrig riktigt vet om den kommer att starta eller inte..

– Alltså seriöst..? Jag ska i alla fall ha en Maserati…

– …estetik före funktion liksom. (Och jag tänker att man hör ju på bara namnen vilka underbara bilar det är; Mustang och Amazon. Vildhet och frihet och styrka och vind i håret och ändå mysigt och vackert. Så tänker jag. Men det säger jag inte, för han skulle säkert tro jag är galen på riktigt.)

– Estetik före funktion, mumlar han och skrattar åt mig och jag vet han tycker jag är galen men jag har ju faktiskt aldrig påstått något annat.

Så går det när man köper grisen i säcken. Och jag är så väldigt nöjd med att ha hittat en pojkvän som sitter med mig i gassande sol och står ut med min galenskap vad gäller bilar.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Estetik före funktion

  1. Jag håller helt med dig! Mustang och Amazon låter ju mycket tjusigare! Maserati låter mer som nån sorts pasta… 😉

Kommentera

