Det där om killens Ex


Och där sitter vi alla fem. Mowgli, jag, hans Ex och två vänner. Vi har lunchat ihop och nu sitter vi och äter glass, fast det är ganska kallt och solen gått i moln. Men jag är glad och jag njuter av utsikten över vattnet och trots kylan så känner jag mig alldeles varm inombords där jag delar bänk med Mowgli och hans Ex.

– Ska ni med på kryssning? utbrister hon plötsligt och tittar på mig med ett brett leende och jag kan inte annat än att le tillbaks och nicka.

Jag är på! svarar jag och känner mig riktigt exalterad över idén. För jag har aldrig varit på kryssning och jag blir så väldigt glad av inbjudan. Och vi bestämmer vi ska övertyga en smått motvillig Mowgli att det där med kryssning är en bra idé och så bestäms det att vi ska kolla datum och biljetter.

Senare sitter jag och funderar, efter att både jag och Mowgli kramat Exet hejdå, över just det där med ex. Och skillnaden mellan ex och ex och hur stor den kan vara. Och jag tänker på det jag läste för ett tag sedan, om en person som ansåg det vara äckligt att vara vän med ett ex och ännu äckligare att sitta vid samma bord som sin tjejs/killes ex för att det var äckligt att tänka att dom hade sex. Eller nåt. Och jag tänker att hans/hennes syn på hela grejen är rätt screwed up. För varför ska man inte kunna umgås med ex? Oavsett vems ex det är?

Men visst kan jag förstå det där med osäkerheten kring ex. Jag menar, vi har väl alla en osäker tonåring därinne nånstans och jag kan ärligt säga att varje gång jag tittar på Mowglis Ex så finns det där en liten tonårstjej i mig som suckar och säger att hade jag bara haft en kropp som Exets, ja då jävlar… För hon har – enligt mig – den perfekta kroppen. Och vem vill inte ha det? Och hon är trevlig och kul. Och vem vill inte va det?

Men så tänker jag att so what? Jag gillar henne. Hon betyder mycket för Mowgli och hon får mig att känna mig välkommen i en ny vänskapskrets utan vidare krusiduller. Och hon i sin tur är ju med en kille som hon tycker om och Mowgli är med mig, så varför fan skulle vi inte kunna vara vänner?

Och det är inte det minsta äckligt nånstans, det där med att sitta vid samma bord och dela filt med någon som en gång delat filt och mer än så med bröstkorgen jag är kär i, tänker jag och knäpper tonårstjejen i mig på näsan så hon liksom försvinner i ett litet rökmoln. Sådär poff bara. Och så kommer jag på mig själv med att känna mig himla glad över att Mowglis Ex är en person jag känner att jag faktiskt vill lära känna och bli god vän med. En person som andra gången vi ses bjuder med mig på kryssning och gaddar ihop sig mot Mowgli med mig.

Kort och gott; jag gillar hans Ex. Och inte fan är det äckligt.

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Det där om killens Ex

  1. Klart det inte är äckligt :o)
    Fint av dig tycker jag!

    Kram

    • Jag menar det, jag förstår inte det äckliga i det. Men det är förvånande många som tycker det här med att umgås med ex är värsta feta no-no:et och det tycker jag är rätt trist.
      Om det är fint av mig vet jag inte, men vad söt du är som säger det 🙂 Själv tänker jag mest att alla borde få en chans i alla fall och om någon betyder så mycket för Mowgli som hon verkar göra, ja då vill jag verkligen inte vara den som sätter mig emellan deras vänskap. Skulle ju aldrig tolerera någon gjorde så om situationen var ombytt.

      Puss på dig

  2. Inte alls äckligt tycker jag!

    Min bästa kompis är en f.d. konkurrent om en kille vi båda dejtade (o låg med), men vi insåg efter nåt år att va fan… istället för att sitta o blänga på varandra tvärs över baren kunde vi ju lika gärna snacka med varandra – killen var ju ändå inget att ha visade det sig.

    1,5 år senare åkte vi på solsemester ihop, vi är supertajta! Hon är den jag pratar med varje dag och som vet ALLT.

    Att vi båda ”haft” samma kille spelar ingen roll alls…!

    • Och det borde ju inte spela någon roll heller. Riktig vänskap ska ju klara sånna saker tycker jag och om det nu ändå visade sig att killen inte var något att ha i slutändan så ska det absolut inte bli massa trams vänner emellan 🙂

      Kram

  3. Jag tänker faktiskt tvärtom. Att om min kille har varit kär i någon är hon antagligen en fin person, för han har bra smak. Han är ju kär i mig vilket bevisar det. 😉 Och ifall de fortfarande är vänner trots att kärleken tog slut, visar det ju bara på att han (och hon) är klara med varann på par-planet.

    Ex är verkligen minsta hotet i mina ögon. Trots att de har legat, so what? Vi är ju inga oskulder någon av oss.

    • Precis så ser jag också på saken. Ex är ju ex av någon anledning och att man kan vara vän med ett av sina ex visar ju på att man inte har några ‘sånna’ känslor kvar, precis som du säger. Snarare tycker jag det tyder på mognad. Och ja, man har ju faktiskt haft ett liv (förhoppningsvis) innan mig och jag vet ju att jag själv också haft det, so what’s the big deal liksom? 🙂

  4. relationskrisen

    Visst kan det vara knepigt med ex ibland, men ärligt talat handlar det nog mer om en själv och hur trygg man är i relationen. Exen är ju inget hot och ingen man ska jämföra sig med. Själv har jag god relation till nästan alla mina ex och är kompis med flera av dem fortfarande. Kanske inte alltid är något som mina pojkvänner gillar, men när de känner sig trygga och när de ser hur avslappnat det är mellan oss och att det inte längre finns några romantiska känslor, då brukar det funka alldeles utmärkt.

    Tycker att det låter jättebra att du gillar henne och att ni kan umgås. Det är bara ett sundhetstecken och betyder ju också att du mår alldeles toppen i din relation! Heja, heja, säger jag! 😀

  5. Fan vad härligt när det är så! 🙂

  6. Nej, det är inte märkligt! Kanske ovanligt att det klickar så, men underbart när det blir så.

    Herregud, fan vilken underbar människa du verkar vara. Jag bokstavligen älskar allt du skriver!

    *mengudvaddetlåtersomjagfjäskar*

    Hej! Å kram!

  7. Inte det minsta äckligt, grymt imponerande måste jag säga!

  8. Jag är god vän med alla mina ex förutom en, han var ett riktigt jävla stolpskott. Det är fint att vara vän.

  9. Pingback: Baby, can we have a lion? « I think it's a Rainbow

Kommentera

