Schäfer + terrier = sant


Vi går omkring alldeles intrasslade längsmed Sveavägen. Hans arm om mina axlar, min hand i hans bakficka och våra skobeklädda fötter rör sig i samma takt. Jag funderar lite roat över det där, med att gå i samma takt och i mitt huvud bygger jag liknelser och metaforer och jag har tänkt dela med mig av dom men Mowgli hinner visst före med sina.

– En såndär är du, säger han och nickar mot skylten där en liten svart bullterrier står och tittar på oss från soffan. En såndär ettrig liten jävel..

– Meh.. Jag är väl inte.. Okej..Vad är du då? En stor jäkla knähund?

– Nej, säger han och låter sådär allvarlig och fisförnäm som han alltid gör när vi är på det där humöret. Jag är världens smartaste hund. Fast jag vet inte vad det är för en hund. Eller förresten… En schäfer. Pålitlig. Men fan så jävlig när det behövs.  Mm.. En schäfer..

Och så flinar han och jag himlar med ögonen och flinar tillbaks men tänker i hemlighet att han nog har rätt. För jag är både ganska liten och terrier-aktig. Och han är pålitlig och stabil och enkel och trygg. Men nog så jävlig när det behövs, upprepar jag tyst för mig själv och tänker på tanten på McDonalds. Och det känns bra. Att vara med en schäfer. För schäfrar har jag ju alltid gillat och likaså folk som kan vara jävliga vid behov.

En stund senare sitter vi på en kulle vid Engelbrektskyrkan. Tysta och precis lika intrasslade som innan. Och jag tänker att det här, just precis det här, är något helt nytt för mig. För jag har aldrig till fullo uppskattat det där enkla och fina i att bara sitta tyst på en kulle i solen och titta på passerande bilar och hundar och hur molnen rör sig och ändrar form, såsom jag uppskattar det tillsammans med honom.

Och det är fint. Så väldigt fint.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Schäfer + terrier = sant

  1. Detta behöver du inte publicera men..

    Men det är ju du! Du är Pocahontas! 🙂

    Stor kram

Kommentera

