Om att leta fel & hitta rätt


Fyra-mils-killen berättade en gång för längesen om hur han gjorde slut med en tjej bara för att hon var så väldigt ful i håret när hon vaknade första gången dom sovit över hos varandra. Och jag kommer ihåg att vi pratade om det, vi fem, när vi satt där med våra glas i handen för några dagar sedan. Det där med att leta fel. Och jag kan inte låta bli att undra och tänka tillbaks på raden av killar jag träffat genom åren (för det är ju ett par skvallrar mitt fultal) och försöka komma på vad för anledningar jag haft eller hittat på för att ta mig ur.

Men så inser jag att mina anledningar till att göra slut för det mesta ändå varit ganska bra anledningar. Överdriven svartsjuka, isärglidningar, brist på tillit, för mycket gräl…  Men inga fula morgonhår som skyndat på processen. Däremot många dramakings som fördröjt den och istället helt förstört även vår vänskap. Och jag funderar på vad Mowgli en gång sa om att jag kanske helt enkelt inte är särskilt ytlig och kanske är det så, jag vet inte. Jag antar mina vänner skulle hålla med honom mitt i skrattsalvorna över den något ojämna och udda samling pojkvänner och ragg jag haft genom åren.

Själv tänker jag att jag förälskar mig i människor och inte deras hårfästen eller magmuskler eller perfekta hy. Inte deras yrken och pengar och lägenheter och sätt att klä sig. Jag förälskar mig i skarpa hjärnor och varma hjärtan och ljudet av skratt och glittrande ögon och leenden och pannpussar. I röster och mjuka fingertoppar och ömma puffar och kärvänliga gliringar. Och mitt hjärta ser långt bättre och djupare och klarare än vad mina ögon nånsin skulle klara av. Och just nu har mitt hjärta slutat leta fel och ligger avslappnat i min bröstkorg och solar sig i lyckan jag känner över att ha träffat någon som intresserar mig på alla plan. För det är inte ofta det.

Vad för anledningar har ni haft? Vilka fel letar ni? Vad förälskar ni er i?


Och så lite musik..

24 kommentarer

Filed under Uncategorized

24 responses to “Om att leta fel & hitta rätt

  1. asså jag älskar när jag kommer på grejer. lägger ihop ett å ett. typ som att jag vet vem din kille är. idag kom jag på det. som med dom där två andra skribenterna som hitta varann. asså.. *stolt*

    å nu kommer solen! kramen om!

    • hahaha ja plötsligt så händer det 😉 you go baby!
      åh ja.. nu blev det sol och jag ska till stan o träffa mowgli o dricka kaffe 😀

      ha en underbar dag! kramar

  2. Utseendet har aldrig fått mig att backa, men däremot om de är/blir ofräscha. Typ fiser, smaskar och annat äckligt.

    • ja jo det är ju så.. ofräscha typer brukar jag ju inte heller kanske bli intresserad av. sånna som aldrig duschar och luktar jätteilla och äter snorkråkor och aldrig borstar tänderna. så lite ytlig är jag nog ändå 😉

  3. Jag brukar alltid säga till mig själv att nästa gång, nästa gång ska jga hitta mig en karl som får alla andra att bli avundsjuka och tänka: Hur f*n kunde hon få ett sånt kap. Du vet, en sån där med modellkropp, som får alla att skratta och ser sjukt sexig ut i allt. Men jag lyckas aldrig komma dit. Även om jag ser män som passar i i alla de kriterierna lyckas alltid någon annan smita förbi.

    Så det där med utseende är nog mest ett fantiserande för det spelar inte ett dugg in egentligen. Möter jag någon som får mig att skratta och känna mig lugn, spelar det ingen roll om han har krokig näsa eller ett ben för lite. Jag har aldrig haft någon modellopjkvän men jag har haft himla goa opjkvänner. Såna som ger mig pannpussar. För det värdesätter jag högt, pann pussar.

    Sen det där med att bryta upp. Jag hittar småfel. Sättet de överdriver i sitt berättande, hur de snarkar och tar plats när de är fulla, hur de stryker sig på magen och pustar efter en måltid. Små saker som egentligen intehar nåt med personligheten att göra. Men jag blir uttråkad så fruktansvärt lätt.

    • Haha… som att läsa om mig själv litegrann 😉
      Men visst är det så.. Att det mest är fantiserande, för i själva verket har det inte så himla stor betydelse allt det där, i längden.
      När jag har letat fel har det nånstans varit (som ‘Relationskrisen’ sa) när jag egentligen inte vart särskilt kär och letat efter ursäkter att liksom dra mig ur. Och då kan vadsomhelst vara felet. Det som letar fel hittar ju alltid liksom.

  4. och tänk att just idag önskade jag att jag kunde snubbla över blogg jag aldrig läst och som kunde öka mitt ordförråd lite och få mig att le lite.

    In kommer du till mig och voila!

    Och så känner du I´ma whop…jobbigaste-nicket-ever?
    Myspys. Vem är du.

    • Åh härligt! Välkommen hit o känn dig som hemma 😉
      Känner o känner.. Läser hennes blogg o hon verkar läsa min ibland o så kommenterar vi lite 🙂 Jag är.. Tja.. Fariahn kallar jag mig. Nyligen uppflyttad till Stockholm och hade turen att springa in i värsta myskillen nästan direkt efter att jag kommit hit.
      Vem är du själv?

  5. Ojoj, det kan vara stort som smått. Men letar fel gör jag bara när grundkänslan är fel. När jag vill hitta anledningar att avsluta något som inte känns rätt.

    Det kan vara man boobs, pruttar på morgonen, svettdoft eller att han pratar för högt. (Hoppsan, alla dessa fel tillhörde visst en och samma kille. May he find happiness elsewhere ;)).

    Kramar

    • Haha.. Nu blev jag nyfiken på vad det var för en kille 😛

      Kramar

      • Kalles kaviar! Han har inte fått något större utrymme hos mig då detta inträffade pre-blogg… Men that was pretty much honom i ett nötskal.

        När jag dumpade honom vägrade han fatta, så jag fick upplysa honom om att jag har högre hygien-krav än det han levererar och att jag rycker till när han säger något, för han säger det SÅÅÅ HÖÖÖGT!

        Elak är jag, I know. Men inte egentligen. Inte mot dem jag tycker om :).

        P&K

  6. mh

    Tror inte på att fokusera på fel så jag avböjer att svara på det.

    Jag faller för en livshistoria. En yta som pulserar av gågna minnen och ett bultande hjärta. Trevande fingrar som värmer. Det där med yta blir bara viktigt för mig när jag blivit introducerad för ett rikt inre. Om du förstår vad jag menar.

  7. relationskrisen

    Jag tror att det där med att leta småfel bara är ett sätt att rättfärdiga avsaknaden av den rätta känslan. Man känner sig inte kär och försöker att hitta en förklaring till det. Då skyller man på utseende, små saker i beteendet som retar en till vansinne osv. Men egentligen borde man bara acceptera att; ja, det här är en superbra person, men jag är inte kär. Den här personen är inte den rätta för mig.

    Och när man blir riktigt kär ser man inte ens de där småsakerna. Egentligen har ju den personen lika mycket som man skulle kunna irritera sig på, men det gör man inte eftersom hjärtat helt enkelt har valt att älska personen med hull och hår.

    Det är märkligt det där med kärleken….

  8. Jag faller när någon får mig att skratta så där alldeles hysteriskt att man inte kan låta bli att lysa resten av dagen. Och ambition. Skratt och ambition är det viktigaste. Men liksom alla andra letar jag småfel så fort det finns tillfälle. Kanske är det bara en försvarsmekanism eftersom vi innerst inne vet att det är fel person.

    När HAN kommer är det okej om han smaskar ibland.

    • När HAN kommer är det mycket man inte bryr sig om 😉
      Men ja, jag är också en sån som tycker det är viktigt – superduperviktigt – att man kan skratta ihop. Ja, som du säger en sån som får en att gå runt o känna sig självlysande resten av dagen liksom.

      Kul att du hittat hit förresten 😀

  9. Om de kan skriva och är jättejättesmarta och luktar gott och ler ett riktigt miljonleende och förstår sig på efterrätter.

    Jag är jävligt känslig för… att de inte bryr sig. Om sig själva. Och sitt hem. Engagemang och passion och livslust är liksom a och o. Att de inte har några intressen. De måste vara BRA på något. Brinna lite. Vara lite nördiga och kunna berätta om små intrikta detaljer om sitt intresse. Men ja, svårt det där. Det går liksom inte med nån som bara nöjer sig.

    • Åh jag fattar precis vad du menar! Folk som inte är nåt drivna alls, inte verkar ha några ambitioner eller bry sig särskilt mycket om någonting går mig inte bara på nerverna utan tråkar verkligen ut mig. Brains är viktigt!

  10. Sv: Stormen. Kvinna som försöker rymma så mycket som möjligt under sitt paraply bara för att i nästa sekund kasta ut allt och gömma mig. Det är jag det 🙂

  11. Torkel

    Hm, som någon redan sagt. Man upptäcker nog ”fel och brister” hos sin partner när grundkänslan är fel. Att förhållandet håller på att ta slut och känns dåligt. En gång i tiden var jag sambo och jag blev skitirriterad över att hon ville planera lördagsmiddagen redan på morgonen. För då var liksom allt redan bestämt. Inget spännade kunde inträffa för hon hade ju redan tagit ut maten ut frysen. Men så hatade jag den relationen också. Och henne, visade det sig till slut.

  12. F&K:
    HAHAHA!!! Åh o jag ba älskar när folk inte FATTAR när man försöker göra slut också… Underbart.

    Puss på dig

Kommentera

