Mowgli, Travis och Jag


Mowgli driver med mig i sms:en för att jag stavar Jasså med två S. Jag hävdar envist att det ser bättre ut med två S. Precis som Shysst. Som han hävdar stavas Shyst. Och han och jag kommer nog aldrig komma överens på just dom punkterna. Det kommer vara det evigt återkommande lilla grälet oss emellan som visserligen inte ens kan kallas för gräl eftersom vi mest skrattas och slåss när det tas upp, även om vi båda är fullkomligt allvarliga.

– Åker upp i hissarna nu, skriver jag när jag börjar närma mig hans lägenhet.

– Kul för dig då, svarar han.

Som fan. Travis e här.

– Skönt för dig.

– Mm.. Han raggar som fan. Vi ska nog ha sex nu.

– Då väntar jag ett tag. Ring när det är klart. Han brukar hålla i ett par minuter har jag hört.

Och så dyker jag upp utanför porten och han kommer och öppnar. Och jag säger att Travis och jag hade värsta heta sexet, men att han inte ville följa med så han fick vara kvar i hissen. Och Mowgli fnyser och säger något om att Travis har en liten kuk. Och jag himlar med ögonen och säger att det har han inte alls och att Mowgli bara är svartsjuk.

Vi sitter där på soffan, ihopkurade som alltid och småtjafsar om stavningar och jag kysser hans axel och han säger ‘Hej’. Så reser han på sig och försvinner ut i köket och när han kommer tillbaks har han en present till mig.

– Jag kopierade dom här idag, säger han och ger mig två nycklar. Tänkte du kanske ville ha dom.. Kan ju vara bra när du kommer mitt i natten sådär.. Om du vill?

Och jag blir så glad att jag inte riktigt vet vad jag ska säga. Så jag bara ler och pussar på honom. Och sen sitter jag där och pillar på dom nya nycklarna och tänker att fan vad min Mowgli är bra och att nu kan jag ju köpa nytt smör till honom när jag tar slut på det, för nu kan jag låsa upp dörren om jag går utanför lägenheten. Och sen tänker jag att fan vilken tur det är att Mowgli inte är särskilt svartsjuk för då hade jag nog aldrig fått nycklar, eftersom jag vänstrar med Travis titt som tätt. Och jag tänker att fan vilken tur det är att Mowgli har lite humor, för annars hade jag aldrig kunnat skämta om att vänstra med Travis McCoy och om jag inte kunnat skämta om sånna saker hade jag nog inte gett det här förhållandet en chans.

Och sen tänker jag att Shit jag har nycklar till hans lägenhet! Han måste verkligen tycka om mig! Och då blir jag så lyckorusig att jag nästan trillar.

14 kommentarer

Filed under Uncategorized

14 responses to “Mowgli, Travis och Jag

  1. Nyckelöverlämning minsann. Ni är fina ni. Jag är också kär i en språkfascist. Det gör i alla fall att man aldrig kommer få slut på samtalsämnen.
    Kram!

    • Haha, jag ska kanske inte säga nåt.. Jag är lite smått språkfascistisk jag med, men lite mer modern och tolerant än Mowgli (fast det behöver du ju inte säga till honom).

      Och du.. Ni är fina ni med. Blir alldeles glad när jag läser om er, språkfascist eller inte 🙂

      Kramar!

  2. Haha, jag har faktiskt också bråkat om stavningen av ordet ”jaså”. Hävdar bestämt att man skriver det med ett s, medan jag själv skriver det med två s, utan undantag.

    Dessutom så stavas ”schysst” precis som jag skrev det ny, och inga andra stavningsvariationer är tillåtna i mitt huvud. Sh = inte svenska språket, och ska man vara stavningsenlig så borde det egentligen stavas juste. Men om vi ändå ska germanifiera det så ligger ”schysst” närmast till hands. Och så ser det ju snyggast ut!

    / Språkfascist

  3. FABULOUS. Haha, tack! Det här ska jag visa för honom sen. Då kommer han bli tjurig 😀

    Och ja, två s ska det fanimej va! Det är ju för övrigt korta vokaler och man säger ju inte ”jaaasåå” eller ”Schyyyyst” eller hur? 😛

  4. Torkel

    Jag vet inte riktigt men jag blir ju lite ledsen när jag ser det här. Ni är alltså medvetna om att det stavas med ett ”s” (hur fan ska det annars stavas liksom?) men ändå väljer ni att stava ”jaså” med två ”s” för att det enligt er ”ser bra ut”. Herregud säger jag bara.

    Och ”schyst” med två ”s” också? Nu får ni ge er. Gör om gör rätt ungdomar. Visst kan man stava det ”juste” som fishär påpekar men nja, det stavas ”schyst”, möjligvis går det bra att stava det som ”sjyst” också. Med ett ”s” så klart.

    Bra, då har vi rett ut det 🙂

    • Hörru Torkel… Jag vet inte vad jag ska säga. Vad tråkigt det är när folk tänker så fyrkantigt, men det kanske har med åldern att göra, jag vet inte 😉

      ”medvetna om att det stavas med ett s”? Nej, medvetna om att det kan stavas på många olika sätt och att TVÅ s också är helt korrekt svenska. Sådeså.

      Fan.. vad är det med alla språkfascister egentligen 😀

  5. Torkel – Sedan när är konservatism inom språk något positivt? Jag hävdar bestämt att Svenska Akademien är ett stort skämt medan jag faktiskt studerar språkvetenskap själv. Att sedan spela på ålder är väl ändå så lågt man kan komma. Ungdomarna har i flera vågor (eller snarare generationer) förnyat språket så till den grad att det vi idag skriver för två generationer sedan skulle ansetts vara förkastligt så å det grövsta att det skulle kunna yrkas på häderi.

    Språkförnyelse är någonting positivt. Punkt.

  6. Torkel

    Fishär – Oväntat att du tog upp det kortet. Att det egentligen handlar om språkförnyelse alltså. Originellt, verkligen 😉

    Men jag ska inte förkasta dig helt, förstår vad du menar och jag är faktiskt för språkförnyelse. Men jag anser inte att ”jasså” eller ”schysst” med två s är språkförnyelse. Det ser bara helt fel ut. Iaf för mig som stavat r ä t t hela mitt liv. Jag menar, inte skulle du vilja börja stava ”aldrig” med två ”l” bara för att du tycker det ser bra ut, eller? Puss och kram

  7. Mia

    Ojdå, jag som trodde att jag var språkpolis, men det finns fler ser jag. Den här diskussionen kan nog pågå hur länge som helst om man känner för det, för frågan är väl om det egentligen finns något som är helt rätt eller fel när det gäller språk. Klart att det finns stavningar som är korrekta rent formellt vid en viss tidpunkt, men vad händer när man tar in nya ord i språket? Som när engelskans ”tape” blev ”tejp” eller ”juice” blev ”jos”. De har ju några år på nacken nu, men jag ska erkänna att jag fortfarande har svårt att acceptera det. Haha.

    Jag gärna hittar på egna ord och använder utländska ord flitigt, men däremot är jag ganska konservativ när det gäller de ord vi redan tagit in i svenskan.

    Och för att haka på debatten; själv skriver jag ”jaså” och ”schysst”. Inser dock att det senare nog är mer korrekt med ett s. Hittade också ytterligare en stavning på det ordet (alltså förutom ovanstående och ”just” eller ”juste”), nämligen ”sjyst”. Känns helkonstigt, tycker jag. Men det funkar visst det med! 🙂

  8. Pingback: Om ensamhet och nycklar. « Jumboprawn

  9. Nycklar till lägenheten och folk kommenterar ett felstavat schyst?!?
    Som för övrigt stavas juste.

    Det spritter i hela mig, fantastiska fariahn!! Är så glad för din skull.
    Och helt ärligt, så är jag jävligt glad för Mowligs skull, för han har ju uppenbarligen kammat hem storvinsten!

    • Åh.. finaste.. Vad glad jag blir! Tack!
      Och jag är också glad, jätteglad, jättegladare, jättegladast.. fast ja, det märks kanske. Kan ju knappt skriva om annat.

      Kram på dig!

  10. Mia

    Helt rätt kommenterat ovan! Givetvis är det nycklarna som är nyheten vi ska prata om. Stort grattis! Känns ju supermysigt att kunna slinka in hemma hos varandra sådär lite när man vill…. 🙂

Kommentera

