Om öppna fönster


Egentligen borde jag lägga ifrån mig datorn och fortsätta sova, för jag gäspar stort och ögonlocken faller titt som tätt.. Men jag kan bara inte låta bli. Måste få ur mig lite av alla ord som bunkras upp därinuti när man vaknar med ett sånt lyckorus som jag vaknade med idag. Och igår.

Egentligen borde fåglar sjunga och solen skina och allting vara lika mycket vår som det var förra helgen när jag vaknade. Ja ni vet, för att det riktigt ska stämma överens det där med vad som pågår i mig och sen det som pågår runt omkring mig. Egentligen borde det regna blommor över mig och himlen borde prydas av skimrande regnbågar och det borde lukta jordgubbar och hav och vinden borde leka med mitt hår och överallt borde det vara musik och skratt och ljust..

Men så är det ju inte. Här i lägenheten jag sitter är det varken ljust eller luktar jordgubbar. Men det luktar som honom och sängen jag sitter i är fortfarande varm efter en kropp som inte är min egen. Och där finns faktiskt musik. För jag lyssnar på samma låt som spelades när vi satt där med drinkarna och lät våra händer leka med varandra. För den får mig att le. Och tänka på just honom och på hur mjuka hans händer känns och på hur små mina egna är i jämförelse och på hur han skickar sms fast vi sitter i samma rum och på hur våra kroppar ligger intrasslade hela natten och på hur han skriver på mina kokta ägg han gillar mig..

Och det är alla dom där små sakerna.. Dom gör mig alldeles sådär fånig och solig och jag vill bara slå ut armarna och snurra runt runt runt och blunda och skratta och jag vet inte vad det är med mig, har ingen koll alls, men det spelar ingen roll. För vad det än är så är det välkommet. Och min mamma lärde mig att ibland måste man öppna alla fönster på vid gavel, fast det finns en risk att det blir kallt. För man måste släppa in. Och kanhända pratade hon bara om att man måste vädra instängda rum, men jag tror nog det gäller även instängda hjärtan. Så, för att kompensera för alla gånger jag inte lyssnade på henne under min uppväxt, öppnar jag nu upp på vid gavel. Så kom vind, kom sol, kom värme, kom vad-det-nu-är.

Det är öppet. Du är välkommen.



6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Om öppna fönster

  1. gud så fubbigt. men så jäkla härligt. heja du!

  2. Jag borde öppna mina fönster, just nu är det stängt, låst och larmat…

    • Mmm… Öppna dom 🙂 Det är vår ju. Eller ja, åtminstone varannan dag, men det får duga. Våren är till för att öppna nya fönster.
      Kram på dig

  3. Jag ska sova med öppet fönster inatt. Extra tjockt täcke och med sockor. Men jag ska sova med uppsatt hår och vinkla halsen snett uppåt. Det ska lukta gott, håret ska lukta nytvättat och inte riktigt torrt. Ifall om en tjuv råkar smyga sig in

Kommentera

