Märtha, Trollet & Elaka Gubben med Käppen bland andra


…Och som på beställning kommer solen. En dryg timma senare, efter att jag till slut somnat om och sedan vaknar upp igen, fortfarande en enda stor lyckoboll. Jag kan se hur det lyser därutanför och med ena foten drar jag i snöret och med ett risch åker den blå rullgardinen upp. Och jag vet inte riktigt varför just nu men jag minns den där gubben när jag var liten. Han med hålet i näsan alla kallade för Cancer och jag förstod inte riktigt varför, men det spelade ingen roll. Tyckte liksom det var lite märkligt bara.

”När solen skiner, köp rullgardiner. När månen ler, köp ännu fler” brukade han säga.

Jag och min bundsförvant Märtha under barndomen, (fast hon hette inte Märtha men det är en annan historia) vi förstod aldrig riktigt om han skojade med oss eller inte. För han lät så allvarlig. Men jag brukade tänka han måste vara lite galen. Ja, lite sådär som den Elaka Gubben med Käppen i dom gula radhusen som blev arg när vi knackade på som påskkärringar när vi var små efter att ha blivit ditlurade av den kusinen jag såg mest upp till, Märthas storebror. För inte kan man väl vilja stänga ute solen med rullgardiner?

Och så kommer jag att tänka på Trollet. Den läskiga farbrorn som bodde i det bruna huset bakom Slusscafét och som brukade åka flakmoppe och alltid hade med sig kamera till badstranden. Trots att han alltid var själv. Han brukade filma alla kvinnorna med småbarnen, dom som alltid gick och visade brösten. Jag brukade tänka han måste tycka om dom. Eller kanske bara känna sig ensam, för Trollet verkade inte ha någon familj, så kanske filmade han alla dom där kvinnorna med barnen bara för att sen kunna ha en låtsasfamilj. Jag visste inte så noga när jag var liten, men jag tyckte lite synd om honom, samtidigt som jag var jätterädd för honom. För han såg ut som ett troll. Och han var konstig. Och pratade aldrig. Och för att han, också när vi gick påskkärringar samma år som vi knackade på hos Elaka Gubben med Käppen, tog en stor näve av vårt godis vi fått och istället gav oss en halväten knäckemacka med kaviar på.

Och nu när jag sitter här tänker jag att han måste ha missuppfattat det där med påskkärring-grejen. Kanske fick han aldrig gå påskgubbe när han var liten. Kanske var folk rädda för honom då också. Kanske var han ensam.

Kanske var han verkligen ett troll. En bortbyting?


4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Märtha, Trollet & Elaka Gubben med Käppen bland andra

  1. Det var ju alltid nån som skrek på en när man var påskkärring. Det finns definitivt ett påskkärringshat i detta land.

    Och så finns det visst alltid äckliga gubbar.

    • Hahaa, jaaa… Fan. Man har nog inte levt på riktigt om man inte träffat minst 5 äckliga gubbar och blivit skriken på när man gått påskkärring 😉

      • Det är ju uppenbart att fem äckliga gubbar och att bli skriken på som liten påskkärring är en del av den stora invigningsritualien som handlar om att en dag bli ”kvinna”…. Men vi håller tyst om det så mystiken inte försvinner.

      • Jaförfan.. Mystiken är viktig. Megaviktig!

Kommentera

