Om att krympa


– Vad är ursäkten? Vad får du ut av det?

Jag öppnar munnen för att stänga den igen. Svaren, som egentligen inte är svar, liksom fastnar i halsen där jag sitter och försöker gömma mig en aning för dom där ögonen som får mig att erkänna sanningar jag inte riktigt vill kännas vid. Dom menar väl, och det vet jag, men jag känner mig liten och vilse när vi talar om Honom och om ursäkter och jag vill helst krypa intill som en liten boll och tänka på microgrisar istället. För så liten känner jag mig och hade jag bara haft en microgris så hade jag kunnat trycka den mot mitt bröst och viska

– Ja, vi är små du och jag… men vi har i alla fall varandra.

Och han fortsätter att titta på mig. Och jag viker undan blicken igen. Försöker skratta lite åt mig själv och historian och alla omständigheter som tagit mig dit jag idag befinner mig. Men det går sådär. Och jag tror inte jag lurar ögonen som tittar på mig. För dom kanske inte känner till alla fakta, men jag tror han känner mig litegrann ändå. För han vet sanningar om mig som inte ens mina närmaste vet.

– Jag vet inte, erkänner jag efter en stund. Undrar lite om jag låter lika ynklig som jag känner mig. Jag är så jäkla dum…

Och så ler han. Sträcker ut armarna och drar mig intill sig. Och just i det ögonblicket känner jag mig som den där lilla microgrisen han tidigare visat en bild på, och jag lovar jag skulle säkert få plats i hans hand om jag bara kurade ihop mig lite, lite till. Men det gör ingenting. För jag tror han tycker om mig ändå. Fast jag är så liten.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Om att krympa

  1. Torkel

    På riktigt. Dina ord är så underbara. Jag visste inte ens att ord tillsammans med andra ord kunde bilda meningar som du bildar meningar. Superlativen räcker liksom inte till.

Kommentera

