Jag, Kusin Vitamin & gungor i natten


Klockan slår ett. Plötsligt känns rummet vi sitter i alldeles för litet, eller kanske är det våra tankar som växer sig för stora. Jag vet inte riktigt vilket. Men vi måste ut. Klär på oss och smyger ut i natten, i Jakan-mörkret som aldrig riktigt blir mörkt. Och där traskar vi fram, Kusin Vitamin och jag. Halkar över det som tidigare under dagen varit slask och jag tänker att den där isen, den är minsann lika hal som männen våra hjärtan valt att brinna för.

En bit bort ligger en lekpark och jag förvandlas till ett barn igen. Skrattar förtjust till när jag halkspringer över is-slask och kras-snö och börjar klättra. Skyndar bort till gungorna som påminner om min barndom.

– Blir du inte snurrig? frågar hon och småler.

– Jag kan gunga hela livet, svarar jag och tar sats.

Och där sitter vi. Hon stadigt på marken, båda fötterna förankrade i snön. Och jag med dinglande ben, fram och tillbaks.. Fram och tillbaks. Sluter ögonen och andas in den lätt rökiga luften och önskar jag kunde sitta där i min gunga för alltid. Gunga mig genom livet. Och det blir tyst. Vi lyssnar på den svaga vinden och ljudet av en sovande stad. Det avlägsna ljudet av någon som rastar sin hund.

Ett plötsligt tonårsskratt som skär genom mörkret som inte riktigt är mörkt får mig att stanna upp. Tar mig tillbaks till tankarna som blev för stora i rummet som blev för litet för tankarna. Och henne med. Vi pratar om Han-som-aldrig-till-skott och jag frågar om det fortfarande är som det varit, trots att jag redan vet svaret. Hon frågar om Honom, om jag fortfarande känner som jag gjorde igår… Trots att hon redan vet svaret.

Och vi skrattar återigen åt hopplösheten. Säger att det är så lätt att prata när man sitter här och så svårt när man står där, förlorad i ett par blå ögon eller en hård kram. Och att det är svårt att reda ut vad man känner när där aldrig finns utrymme för att känna. På riktigt. Ordentligt. På samma plats och i nyktert tillstånd.

– Fan..

–  Äsch..

– Det får bli som det blir, säger vi nästan samtidigt och kan inte låta bli att småle åt varandra.

Så blir det tyst igen. För ingen utav oss menar vad vi säger och båda vet om det. För även om det blir som det blir, för det blir det ju alltid, så kommer ingen utav oss sluta att tänka. Eller vara rädda. Eller behöva promenader i natten för att minnas hur man andas.

Och jag sluter ögonen och tar sats igen. Låter mig själv vaggas till ro av ljudet av smågnisslande gungor och en sovande stad och en världens bästa Kusin Vitamin som andas en meter ifrån mig. Tänker att om jag bara alltid kunde känna mig så lugn och fri och lycklig som just när jag sitter där och far fram och tillbaks över en svajande mark..

..då skulle det vara bra fint.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Jag, Kusin Vitamin & gungor i natten

  1. Hon den där Kusin Vitamin verkar vara en bra tjej för dig. Hoppas ni fortsätter finnas där för varandra….

    • Hon är bäst. Och jag tvivlar inte på att hon kommer finnas där alltid, vi växte upp ihop och vi planerar att dö ihop och begravas bredvid varandra. typ. sådär som min mormor och hennes syskon. supertajta 🙂

  2. Jag ÄLSKAR att gunga mitt i natten.

  3. Ge mig natt, gungor och trevligt sällskap. Du har det ändå rätt bra ändå 😉

  4. Pingback: Och ibland blir det som det blir fast mycket bättre än man tror « I think it's a Rainbow

  5. Pingback: #7 – ”No distance of place or lapse of time can lessen the friendship of those who are thoroughly persuaded of each other’s worth.” | I think it's a Rainbow

  6. Pingback: Och vi hamnar på Carmen.. | I think it's a Rainbow

  7. Pingback: Om den stora väntan – del 2 | I think it's a Rainbow

Kommentera

