Om korsdrag och funna brev


”She found your letters…”

Det var allt som behövdes för att den där obehagliga känslan skulle skölja över mig och få mig att huttra till av obehag. Som om någon precis kastat en hink isvatten över mig. Splash! In my face! Och jag har väntat…

Jag vet inte om det är bra eller dåligt att det inte känns lika hemskt som förra gången. Ja, för Han och jag, vi har varit där förut en gång. Precis samma historia, precis samma vägskäl. Förra gången gjorde det för ont. Jag orkade inte. Mitt samvete orkade inte. Och jag valde att gå min väg. Trots att jag visste att det var dödsdömt, därborta på andra sidan havet. Den här gången.. Den här gången var jag förberedd, visste det skulle hända. Tidsfråga. Han började bli oförsiktig… Och den här gången var jag säker på att han skulle välja mig. Därför står jag kvar. Därför är dörrarna lämnade olåsta. Trots korsdraget och faktumet att jag egentligen inte har någon ordentlig vinterjacka. Har aldrig haft en med honom. Bara låtsats.

Men jag kan inte låta bli att känna mig ledsen. Jag vill gråta, men jag kan inte. För jag har aldrig velat såra. Har aldrig velat stjäla och har aldrig velat förstöra. Därför har jag hållit mig så mycket på avstånd jag bara kan – men hur håller man avstånd när allting med Honom drar mig närmare?

Han är min personliga drog. Som en såndär enorm u-formad magnet som tvingar mig att röra mig i hans riktning. Jag är en fjäder i hans vind, ett sandkorn i hans ökenstorm.. Och jag har aldrig egentligen kunnat  göra något åt det. Jag var förlorad i samma ögonblick som jag förstod jag älskade honom.

Och jag känner mig så kluven… För jag vet inte hur man står emot kärleken när den finns där, mitt framför ögonen på en. Jag vet inte hur man står emot, även om det sårar en annan. Jag har stått emot så väldigt länge, har tvingat mig bort så många gånger att jag inte längre har mycket till motståndskraft. Mjölksyra i viljestyrkan. Mjölksyra överallt.

Och jag önskar så att allting varit annorlunda. Att vår historia kunde vara enbart ren och vacker och rosaskimrande, istället för fylld av svek och halvsanningar och en kärlek större än oss båda, så väldigt mycket större att jag måste skriva och skriva och skriva, för att finna det vackra i det fula..

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Om korsdrag och funna brev

  1. Åh lilla du. Fortsätt skriv du för det är så vackert när du gör det, även om det nästan gör ont att läsa. Det där om att allt skulle vara annorlunda, att historien skulle vara ren, vacker och rosaskimrande, istället för fylld av svek och halvsanningar….just det, det känner jag igen det så väl. Och det är jobbigt. Det är verkligen mjölksyra överallt.

    Kram fina du

  2. missdarkblue

    Varför kan världen aldrig vara sådär vacker och rosenskimrande som man önskar? Det vore underbart om man någon gång fick vara naiv utan att bilden av verkligheten måste krossas.

    Stor kram

    • Tärningen:
      Fina fina fina fina du! Vet du hur lätt det är att börja gråta av glädje efter en natt utan sömn och det första man ser på morgonen är en kommentar som din? (Skyller lite på latinoblodet igen, but you know..)

      Miss Dark Blue:
      Jag vet inte.. Men ibland önskar jag att jag kunde vara sådär underbart blåögd och gå genom livet med skygglappar och en verklighetsuppfattning som faktiskt var rosaskimrande och luktade Hubba Bubba och smakade himmelskt vid alla lägen. Det skulle vara så mycket enklare allting.. Fast i och för sig.. Då hade jag nog aldrig haft något att skriva om.. Får trösta mig med det.

      Tack fina ni två! Här går man och i princip förväntar sig att folk ska skälla ut en för att man bara är mänsklig och fallit i en moralfälla.. Ni är så fina!
      Stor kram till er båda!

Kommentera

