Flickan som saknar dialekt


I sängen bredvid min får Kusin Vitamin ett plötsligt skrattanfall. Ni vet den typen av anfall som gör att tårarna sprutar och man ligger där krampaktigt och kan inte sluta.

– Va? Vad är det?

– Du är så jävla rolig!

– Men vad har jag gjort?

– Av ALLA ord du kan välja att kasta ur dig när datorn krånglar väljer du ‘Bäver’!!

Och så skrattas det igen och jag försöker minnas om hon ljuger eller faktiskt talar sanning. Men kanske är det så. Att eftersom jag saknar dialekt, trots att ingen i min familj gör det, så får jag helt enkelt kompensera (omedvetet såklart) med skällsord och utyttringar som just ‘Bäver’ eller ‘Körva-Keso’.. Det är de få saker med mig som skvallrar om mitt ursprung i de västgötska skogarna. För vem ska väl tro att tjejen med skymningshyn, de stora brun-gul-gröna ögonen och det mörka, långa hårsvallet kommer från en liten halv-nazist-ort som man kan tro är uppkallad efter hennes släkt och ligger mitt i ingenstans?

Jag har svårt att tro på det själv. För jag känner mig alltid som en främling när jag är där.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Flickan som saknar dialekt

  1. relationskrisen

    Du kanske ska tänka om när det gäller ordvalet om du kommer till ett engelskspråkigt land bara! 😉

Kommentera

