‘So bright and delicate’


Jag fick ett paket. Hörde det ända härifrån soffan som jag legat på hela morgonen och halvsovit, men honom på skärmen, skrattandes åt min morgongrinighet. Det damp ned på golvet med en tydlig duns. Och genast var jag vaken. Flög upp ur soffan.

Måste sett rolig ut när jag bokstavligen slet upp paketet. Litet barn på julafton. Värre. För jag är inget stort fan av julafton. Men brev, det älskar jag. Och brev från Honom, ännu mer, för han skriver de mest vackra meningar. Jag vet inte hur han gör, men det måste vara något magiskt med hans fingrar, för hur mycket jag än försöker kommer jag aldrig kunna skriva så. Shakespear var likadan. Skapade magi.

Och Keats. Det var han som gömde sig i paketet.

– You said you wanted me to bring the book with me.. But there’s still 39 days for me to be there. Thought I’d just send it instead. Like a late Valentine’s gift.

Och jag bara dör. Smälter totalt. För han minns så väl alla dom där småsakerna jag säger. Som att jag tycker om blått. Och havslukten. Och apelsiner.. Småsaker som han sen, med sin magi, förvandlar till stora saker..

Och jag vill bara gråta. För jag blir så glad att jag svävar och hjärtat sjunger och hela jag känns som sommar. Varmt, ljust och lätt. Färgglad, bekymmersfri, lycklig. Precis som när jag sitter där på bryggan om sommaren och dinglar med fötterna vid kanalen medan måsarna glatt konverserar däruppe i det blå med dom vita fluffiga.

Jag vill bara gråta – för för varje dag som går finns där nya tecken på hopp och kärlek och liv. Olivkvistar överallt.

”– You fear, sometimes, I do not love you so much as you wish. My Dear Girl I love you ever and ever and without reserve. The more I have known the more I have lov’d.–”

 

(Ur ‘So bright and delicate’, Love letters and Poems of John Keats to Fanny Brawne)

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

