Jag, Gamla Stan & Kusin Vitamin


– Han skulle älskat det här, säger jag till Kusin Vitamin. Hon bara ler. Hon har redan förstått jag tänker på honom.

Det spelar ingen roll att kylan pinar mig och jag måste dra den stora lila halsduken tätare omkring mig. Det spelar ingen roll att jag snubblar omkring som Bambi på isen gata upp och gata ned. Och det spelar ingen roll att den stackars vakten utanför slottet ser butter ut. För just nu är Gamla Stan så väldigt vacker, och det var så längesen jag var där.

Vi tar oss fram på de isiga gatorna. Ner till vattnet och båtarna och jag kan inte låta bli att dra tag i hennes hand och fråga om vi inte kan gå närmare vattnet. Jag vill ta kort. Skicka till honom. Låta honom veta att här, just precis här, vill jag promenera med honom, hand i hand, intrasslade fingrar och skratt som bildar stora rökmoln omkring oss. Och jag tar kort. Ett. Två. Tio..

Ser ett par stå och kyssa varandra. Och jag tar ett kort på dom också, för dom såg så fina ut. Och så vill jag också stå. Mitt i kylan, utan att se resten av världen.

Och sen går vi tillbaks. Hela vägen upp till den buttra vakten utanför slottet som sträcker på sig lite extra när vi halkar förbi. Hela vägen upp och ner genom ringlande gator och förbi konstgallerier som får mig att stanna upp, nästan trycka näsan mot fönstret, och sucka åt de vackra färgerna.

– Han hade älskat det här, suckar jag. Och Kusin Vitamin ler, för hon vet att han aldrig lämnat mina tankar.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Jag, Gamla Stan & Kusin Vitamin

  1. Alltså, det börjar ju bli lite larvigt nu men jag kan inte annat än att åter igen bli hänförd av din text.

    Glöm det där jag sa om att du och jag skriver lite lika. För det är inte sant. Du skriver så som jag skulle vilja kunna skriva. Punkt.

    Trevlig lördag på dig.

    • Roligt att jag ofta tänker detsamma om dig 😉 Wild o trevlig lördag blev det allt. Hur blev din helg?
      Och tack igen, för att dina ord alltid värmer så väldigt mkt.

Kommentera

