Hej, du är paxad!


Jag har en vän som har en förmåga att ‘paxa’ killar. Det vill säga, hon säger det kanske inte rakt ut, men vi som känner henne vet mycket väl att en utav hennes ‘paxade’ killar är likamed dödssynd om vi rör. Eller blir intresserade av. Eller umgås för mycket med. Eller om han, ve och fasa, råkar bli intresserad av någon annan än henne.

Kruxet är just att det kan handla om vilken kille som helst. Hennes ex och flirtar faller givetvis in i kategorin av ‘paxade’ killar. Och barndomskärlekar som det aldrig blev något med. Likaså fyllehångel, one-night-stands (fast det har hon nog aldrig haft) och snubben hon dansat med på någon random utekväll. Det gäller dom snyggaste killarna i varje stad, gällde snyggaste killarna på skolan och givetvis också hennes bästa killkompisar.

Och faktumet att min kära vän faktiskt blir lite betuttad i varenda kille som faktiskt visar intresse. Eller ibland inte ens det. Det kan faktiskt räcka med att dom är trevliga och ger henne en kram eller skickar ett sms nångång. Vips så har hon vart där och paxat. Vart man än går med henne så kan man nästan se dom neongula post-it-lapparna som hon klistrat fast på deras pannor; ‘paxad!’, ‘super-paxad’ och ‘du-dör-om-du-rör-honom-paxad’.

Det är lite jobbigt faktiskt. För jag vet så väl vad som händer om man råkar röra en såndär paxad snubbe (ja.. jag HAR gjort det. Ett par gånger utan att vara medveten om att han var paxad). Det är direkt på ‘the silent treatment’ och sårade blickar. Man är en fruktansvärd vän. Respektlös. Och själv står man där och undrar vad man gjort för fel när man råkat kyssa nån snubbe på fyllan man aldrig visste att kompisen ens varit intresserad av.

N är paxad. Och det skulle bli hus i helvete om hon fick reda på att vi umgås rätt ofta nu för tiden. Hus i helvete om hon visste hur mycket jag tycker om hans axlar och kramar. För hon var faktiskt granne med honom. Och hon har alltid tyckt att han är fin. Och hon kysste honom en gång för ett par år sedan på fyllan. Och jag kan inte låta bli att sucka och tänka att då var vi där igen. Vill helst säga med stora bokstäver att skulle man ta hänsyn till varendaste en av hennes paxade killar (även dom man inte vet om) ja då skulle man nog få flytta utomlands för att ens kunna få sig ett fylleragg någongång.

Vad är poängen? Varför paxar hon killar hon ändå aldrig någonsin kommer ha någonting med? Och varför är det ett sånt stort brott att bli intresserad dom? Och varför förstår hon inte själv att man inte kan gå runt och paxa folk hursomhelst?

17 kommentarer

Filed under Uncategorized

17 responses to “Hej, du är paxad!

  1. missdarkblue

    Det där känner jag igen. Jag försökte paxa han-med-orden fast jag var tillsammans med mitt ex. Vi hade ju trots allt ett icke-fysiskt långdraget förhållande. Det var mitt bästa argument. Han blev ändå ihop med en av mina bästa kompisar sen. Fast jag var bara sur i två timmar. Haha

    • Haha, två timmar kan jag hantera 🙂 Till och med en hel dag eller två. Men inte veckor, månader, år.. Som i det här fallet. Hon må va en av mina goaste vänner, men hon är tyvärr inte särskilt snar till att varken glömma eller förlåta.

  2. Du, Fariah. Jag läser en del bloggar men ingenstans hittar jag någon som din. Det känns som om vi skriver och ”tänker” text ganska lika. Det jag försöker säga är att du är bra.

    Och det här med paxade killar. Fan alltså, du eller någon av dina kompisar måste ta ett snack med er tjejkompis som tror man kan gå runt och paxa hit o dit. Så funkar det ju inte. Och fortsätt du med N, låter mysigt.

    • You just made my day! Tack så jättemycket och vad glad jag blir att du gillar den. Och om du tycker vi är lika i vårt skrivande så tar jag det absolut som en komplimang, för din blogg är helt klart läsvärd!

      Och ja, vi har funderat över det. Men det är mest för att vi inte riktigt orkar med the silent treatment som medföljer vid ifrågasättandet av paxandet. Och jag flyttar förhoppningsvis snart till huvudstaden – och DÄR kan hon i alla fall INTE ha gått runt och paxat alla! (Eller? Hon kanske hunnit det under mina år utomlands?)
      Och nog kommer jag fortsätta träffa N alltid. Som du säger, det är mysigt. Och jag trivs i hans sällskap.

      Tack igen 🙂 Din kommentar fick mig att le som en fåntratt.

  3. Vilken ägandebeteende, ex rör man ju inte vännemellan men det där låter ju galet, sådant beteende hade inte jag tolererat!

    • Haha ja.. Det kan man säga. Nej, ex och sånt skulle jag inte röra av ren respekt, men det blir lite löjligt när det kan handla om en kille man flirtat med i ICA-kassan liksom. Samtidigt har jag aldrig förstått det där med att missunna någon man tycker om kärlek. Jag menar, det har hänt att killar jag varit tillsammans med för längesen gått och börjat träffa vänner till mig och visst kan det stinga till litegrann, men samtidigt skulle jag aldrig ha hjärta att missunna varken mitt ex eller min vän kärlek om de råkat finna den hos varandra. Jag är ju faktiskt inte ihop med honom och vi kunde ju uppenbarligen inte ge varandra mer än vi gjorde, så varför inte låta någon annan pröva lyckan? Även om det råkar bli min vän?

  4. Bra att du blev glad. Och du, här i huvudstaden har vi faktiskt en regel att man kan inte paxa någon mer än i tre veckor, sen är det fritt fram hehe. Och behöver du visas runt i staden så har du precis fått en guide….

    • Den regeln gillar jag! Borde införa det i lagen.
      Och guider kan behövas och uppskattas väldigt mycket 🙂

      • Ace

        Haha! Jag har också hört och levt efter den regeln. Den är bra. Den funkar. Och den gör det väldigt mycket enklare att vara ärlig mot sina vänner och ex.
        För övrigt är det inte mycket roligare att vara den som är paxad heller. Man har inte mycket att säga till om, man har inte valt det själv, men man får tydligen inte göra någonting. Med någon. Alls. Men handlar det bara om tre veckor, kan det ju vara en skön liten social semester 🙂

  5. Åh, jag har en sån kompis också. Eller såhär, hon är nästan ett årtionde äldre än jag och det innebär, inofficiellt såklart, att hon har förtur på alla män som vandrar på denna jord. För hon måste ju skaffa barn. Och gifta sig. Och köpa hus. Och få kärlek nu. Hela den grejen.

    Skit i henne.
    Håll hårt i den du gillar.

    • Haha, ja det e fan inte lätt.. Jag kommer ju aldrig nånsin få förtur till en endaste kille om man ska följa sånna regler.

      Och ja, jag har tänkt behålla min inofficiellt paxade N än en tag. Kul att få en kommentar från dig förresten!

  6. Haha, oj vilket bra inlägg. Alla har vi nog någon vi känner som uppvisar liknande tendenser. =)

    • Haha tack 🙂 Ja, vi har kanske det. Verkar som dom som kommenterat känt igen tendensen, så det är lite skönt att veta att folk förstår min frustration i alla fall haha

  7. Nej men, jag tror vi känner samma vän? Vi andra kör dock stenhårt på att om hon inte gjort nåt med nån alt. tänker blir ihop med den så får hon inte paxa. Punkt slut. Hon blir inte lika lack längre, så metoden verkar funka 😉

    • Haha ja kanske gör vi det. Skönt o höra att hon inte blir lika lack längre (fast jag misstänker det betyder att vi inte känner samma vän haha) förhoppningsvis lär sig min vän också en dag 😉

Kommentera

