När respekten upphör


Har ni någonsin varit med om att folk snokat bland era grejer? Typ dagböcker ni skrev eller brev eller mail eller sms eller dokument på datorer?

Då vet ni också kanske hur förjävligt det känns. Speciellt om det är folk man verkligen litar på. Pojkvännen, sambon, vännen, syskonet… MORSAN. Jag har varit med om alla nämnda. Vissa utav dom inte så farligt egentligen, men principen är densamma. Och det är precis lika respektlöst oavsett vem det är. Kanske mer när det är ens egen familj, för åtminstone min familj vill jag tro att jag kan lita på, så nära som vi står varandra.

Det värsta är när någon snokar och sen inte kan erkänna det. Men då har dom redan gått runt bland folk man känner och pratat bakom ryggen på en, snokat vidare, för att dom är för ryggradslösa för att ta upp det med den enda människan som har rätt att veta. Om du nu har snokat bland någons grejer, varför tar du inte upp det du undrar över med den människan du har snokat hos? Den som faktiskt har svaren.

A) Man är rädd för sanningen?

B) Man vet med sig att man gjort fel?

C) Man tycker att bara för att man är någons mamma eller bästa vän eller pojkvän, så har man automatiskt rätt att snoka och spoinera hur mycket man vill?

D) Man är helt enkelt bara en person som inte förstår vad privatliv och respekt betyder?

Oavsett vilket så gör det mig förbannad. Matador-förbannad. Får lusten att slita av mig håret och bryta sönder mitt svärd och förstöra min cape. Och jag får en stor lust att gå fram till vederbörande och ge den en stor fet käftsmäll. Det, och med hög, iskall röst säga:

HÅLL DIG UTANFÖR SÅDANT SOM INTE ANGÅR DIG.

Och mer än någonsin vill jag tillbaks till storstaden, till ett eget privatliv och till människor som är för upptagna av sina egna liv för att vilja snoka i mitt.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “När respekten upphör

  1. Det är viktigt att man respekterar varandras privatliv, enligt mig. Inte snoka i dagböcker och liknande.

    • Tja, annars finns just där inte mycket att kalla för respekt. Och personligen har jag jäkligt svårt för respektlösa människor, speciellt om dom själva skulle få psykbryt om någon snokade i deras privatliv.

  2. missdarkblue

    Svaret av alternativen ovan är helt klart B.

    Åh, jag skäms. Jag har syndat. Aldrig med vänner och familj, men med pojkvänner. Speciellt otrogna sådana. Och sådana som inte har gjort något fel men som får ta smällen för andras misstag.

    Men man vill ju aldrig se det man hittar egentligen. Det tjänar oftast ingenting till. Jag antar att det handlar om behov av kontroll och avsaknad av självkontroll. Rädslan för att någon tar ifrån mig makten att välja.

    Tänk om jag kunde säga förlåt till dig, ta en cyberspace-käftsmäll och så skulle det gälla för de stackars pojkar som drabbats av min osäkerhet.

    • Jag kan förstå att det händer om det handlar om otrohet. Tror nog det är svårt att låta bli då och det handlar ju trots allt om svek från båda hållen då. Den som är otrogen har ju knappast mycket respekt kvar, i mina ögon i alla fall. Jag vet inte. Men jag totalförstår om någon snokar när ens kille eller tjej är otrogen.
      Och jag kan fortfarande förstå att det lätt är hänt att senare pojk-/flickvänner får lida för andras misstag. Även fast det inte är rätt.

      MEN jag har väldigt svårt att förstå när folk snokar utan att ha någon egentlig anledning till det. När man inte smyger med någonting direkt, men bara vill hålla vissa saker för sig själv. Som till exempel vilka killar jag träffar och vad jag gör med dom. Så länge det inte skadar någon annan tycker jag inte någon har med det att göra, såvida jag själv inte väljer att dela med mig av det. Jag hatar när till exempel min mamma eller moster eller kusinsysterskusinbrorsa ska lägga sig i vad jag gör, utan att jag tar upp det med dom, utan att jag skadar någon eller utan att det angår dom.

      Och istället för en cyberkäftsmäll så skickar jag en kram! För osäkerhet på det planet, det förstår jag mig faktiskt på. Även fast jag hellre frågar än snokar.

  3. Anahita

    Missdarkblue säger ”rädslan för att någon tar ifrån mig makten att välja” och det är så sant när det kommer till snoka av den sorten.

    Sen så finns det de som snokar av ren nyfikenhet, snokar i sånt som de inte har med att göra. Det kan vara av olika skäl, de vill hitta nått som de kan anväda mot en, de vill känna igen sig i andras hemligheter, de vill skapa distans mm, u name it.
    Det är ju trots att därifrån all bloggande och facebookande har växt fram, folk vill veta så mycket som möjlig om folk utan att behöva förtjäna förtroende. De vill läsa om andras hemligheter och vad som pågår i deras liv. Nyfikenhet av olika skäl, att läsa bloggar är att göra det legitimt, att snoka i nåns priva dagbok/rum/mobil är den lite fulare sorten men jag tror att det i grunden är samma sorts nyfikenhet. Kanske….inte alls rätt, kränkande, slutade själv skriva dagbok för många år sen pga detta men vi kan bara ta ansvar för vad vi gör och ta avstånd från det negativa andra gör.

    • ”Det är ju trots att därifrån all bloggande och facebookande har växt fram, folk vill veta så mycket som möjlig om folk utan att behöva förtjäna förtroende.”

      Ja, det har du rätt i, verkligen. Men det är ju som du säger, med facebook och bloggar är det ändå ett val du själv – du kan mer eller mindre bestämma själv vilka du vill ska ha tillgång till det du lämnar ut och får väl därför också ta det smällen. Det är just dom sakerna man faktiskt inte har gett folk någon access till som blir kränkande när folk ändå inte kan låta bli.
      Och jag slutade skriva dagbok i övre tonåren av samma anledning. Vilket egentligen är synd, att man ska behöva sluta göra någonting man tycker om bara för att folk (som man dessutom oftast litar på) inte kan låta det vara och kontrollera sin nyfikenhet.

Kommentera

