Han som gjorde slut på Alla Hjärtans Dag


Inatt när jag befann mig i det där tillståndet mellan vakenhet och sömn började jag av någon anledning tänka på alla mina gamla pojkvänner jag haft genom åren. Inte så mycket på dom egentligen, eller på våra relationer, utan jag började snarare fundera över hur vi gjorde slut. Vad som sades. Vad som gjordes. Och jag upptäckte en del ganska komiska historier bland min lista av ‘Hur-vi-gjorde-slut-historier’.

Jag minns han som dumpade mig på Alla Hjärtans Dag. Jag var fjorton, blyg och alldeles för snäll på den tiden. Han var 16, hade mörka ögon vars ögonfransar var helt gudomliga och han dansade som Michael Jackson. Minns att jag satt alldeles förtrollad första gången jag såg honom dansa, på en födelsedagsfest för våra familjers gemensamma vänners son. Och hans syster var inte från den här världen. Utomjordiskt vacker och hon rörde sig på ett sätt som fick mig att dra efter andan när hon stod i spotlighten och bjällrorna på hennes kläder ljöd i takt med den orientaliska musiken.

Hans mamma var tokig i mig. Bjöd hem mig hela tiden och lagade mat till mig som om jag aldrig ätit i mitt liv och skickade med mig hembakat bröd till min familj. Och hon skällde ut sin son varje gång han sagt något dumt. Systrarna hjälpte till. Och hans storasyster, Magdansösen, örfilade honom den gången han ville göra slut med mig för att jag inte ville sova över. (Eller ville och ville, jag fick inte, är närmare sanningen.)

Nästa dag stod dom där, utanför dörren hela familjen, med blommor och hembakat bröd. Och så var alla glada igen och han blev ordentligt uppläxad av Magdansösen som gjorde det klart för honom att ‘så behandlar man inte en fin flicka’. Han och jag spenderade hela den eftermiddagen med att ligga på en såndär saco-säck och lyssna på musik medan vi knappt sade ett ord till varandra.

Och exakt två veckor efter att vi blivit ihop, på Alla Hjärtans Dag, gjorde han slut. Jag fick ett mail på Lunarstorm där det omsorgfullt skrivet stod någonting i stil med: ”Du är dum och dansar som en kamel”

Magdansösen och Mamman fick tydligen reda på det där mailet och slog honom med tofflor och försökte tvinga honom att åka hem till mig med blommor och nybakat bröd igen. Fick ett mail från han lillasystrar där dom bad mig om ursäkt, men jag förstod aldrig varför. Och inte var jag särskilt ledsen heller. För även om han tyckte jag var dum och dansade som en kamel (vilket inte är så konstigt kanske med tanke på att jag jämfördes med Michael Jackson), så gjorde det inte så mycket. För hans näsa var större än min och jag tyckte inte om hans kompisar eller att han alltid skulle spela så tuff inför dom.

Och så flyttade dom till Borås eller något sånt. Och sen dess har jag inte hört något mer från vare sig Mamman, Magdansösen eller Han-som-gjorde-slut-på-Alla-Hjärtans-Dag.

10 kommentarer

Filed under Uncategorized

10 responses to “Han som gjorde slut på Alla Hjärtans Dag

  1. Du, ville bara säga att jag tycker om ditt sätt att skriva. Härligt att läsa. Så du vet 🙂

  2. Haha! Gud, så ofta det känns svårare att ”göra slut” med familjen än pojkvännen. Har alltid undrat om det var en bra recension av förhållandet eller det motsatta…?

    • Ja gud ja! Verkligen! Att göra slut med familjen är hemskt om man kommit dom nära. Och som du säger, ibland nog svårare än att göra slut med pojk-/flickvännen.
      Och jag undrar jag med.. Fast ofta vill man ju kanske inte göra slut med killen/tjejen som vän utan det är ju bara det att kärleken inte är vad den ska (eller vad det nu kan vara) så bara för att det är svårare att bryta upp med familjen behöver det ju faktiskt inte säga så mycket om förhållandet alls?
      Eller? 🙂

      • Ace

        Antagligen har du rätt. Jag hoppas det. dessutom intalar jag mig alltid att ett uppbrott för det mesta inte är helt oväntat. I alla fall inte i de bra fallen. Det kanske är det som är jobbigt med familjerna. När man måste dumpa dem eller bli dumpad out of the blue…

      • Jag hoppas också jag har det. Nej, för det mesta är väl uppbrott inte helt oväntade om man inte valt att blunda för det. Fast det är förstås inte alltid man får särskilt lång varsel.. Kommer ihåg min första ‘riktiga’ pojkväns och mitt uppbrott. Inte det första, men vi råkade hitta tillbaks till varandra nåt år senare igen. Allt var frid och fröjd och hur bra som helst och så en dag – ta da da da *låter som beethovens 9:e symfoni* – står han där utanför min dörr för att lämna tillbaks min pajform och jag visste med en gång att, ‘jaha det var det det’. Han hade blivit sur över att jag var kompis med nån han inte gillade och att jag hade sagt ifrån att det var ok om han inte ville umgås med oss men att jag inte tänkte sluta vara vän med någon bara sådär, för att han inte gillade det. Jäkligt snopet faktiskt. Haha!

  3. Ace

    Hahaha! Jag vet känslan. Har också fått den där;
    Han: Vi märker ju båda att det här inte funkar.
    Jag: Eeehh… joo…? eller?
    Jag är lite mer aktsam och vaksam numera. Inte kul att stå med byxorna nere i snöstorm, om du förstår

  4. Hahahah jag kan inte låta bli att skratta lite! Tycker han var så sjukt skum. Stackars kille…Jag har bara varit tillsammans med en kille (seriöst) dock, kan inte säga så mycket om ”göra slut”. Han gjorde det inte så jättesmidigt, men smidigare än ett mail på lunarstorm hahah!

    Så sant så sant! Måste ändra lite livsstil känner jag. Sedan undrar jag om du ska bli författare eller något? shit du är typ en skrivförebild haha

    • Haha ja han va en lustig typ den där 😉

      Och tack, vad söt du är. Nej, jag har inga direkt funderingar på att bli författare, inte mer än på hobbynivå vad jag vet i alla fall. Ville dock bli det när jag var yngre. Viljan finns nog där nånstans, men inte självförtroendet haha

Kommentera

